PSD_DS3 Doktorský seminář III

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student naváže na svoje předchozí znalosti o kvantitativní metodologii a metodách zpracování výzkumných dat, s cílem prohloubit tyto znalost a rozšířit je o jejich praktickou aplikaci. Seznámí se s detailnější charakteristikou kvantitativního přístupu, typy výzkumných plánů a průběhem přípravy výzkumného projektu, prohloubí si znalosti o metodách získávání, zpracování a analýzy kvantitativních dat, které bude schopen následně realizovat v praxi. Student bude schopen ovládat aplikaci etických pravidel psychologického výzkumu i kritéria hodnocení výzkumů, využívajících kvantitativní přístup a jeho metody, po absolvování předmětu bude schopen efektivně pracovat s postupy kvantitativní metodologie, zejména volit metody zpracování dat adekvátní výzkumnému záměru a povaze výzkumných dat, kriticky zhodnotit výsledky jejich analýzy a navrhovat případná alternativní řešení jejich zpracování, či stanovovat limity výzkumu, dokáží kriticky posoudit návrh výzkumu z hlediska metodologické správnosti a proveditelnosti.
Osnova
  • Obsah seminářů: Metodologie: charakteristické znaky vědeckého myšlení a přístupu k poznání experimentální design mezisubjektový a vnitrosubjektový experimentální plán faktoriální experimentální plán kvaziexperiment korelační studie observační výzkum dotazníkový výzkum problematika výběru reprezentativního vzorku
Literatura
  • Field, A. (2009). Discovering Statistics using SPSS (3rd edition). London: Sage.
  • Relevantní české i zahraniční elektronické zdroje a periodika, e-learningové materiály přednášejících v IS.
  • Goodwin, C.J. (2010). Research in Psychology: Methods and Design (6th edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace případových studií, řešení modelových situací.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na seminářích a zpracování návrhu výzkumného designu disertační práce (termín odevzdání: do 15. dne v měsíci následujícím po zápisu předmětu) v rozsahu 3 normostrany a vypracování 3 posudků – zpětných vazeb na projekty svých kolegů, zahrnující kritické zhodnocení výzkumného designu a zpracování výsledků jejich výzkumné studie, v rozsahu 3 normostrany. Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti úspěšně absolvovat testy znalostí z metodologie a základních statistických metod a aktivně přispívat v seminářích – prezentací svého projektu a diskusí projektů kolegů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.