FF:SJPRB001 Španěl. literatura 20.stol. - Informace o předmětu
SJPRB001 Španělská literatura 20.století I
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
doc. José Luis Bellón Aguilera, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Eva Lukavská, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 7:30–9:05 G24
- Předpoklady
- Se supone que los alumnos han pasado el examen de la Literatura Española.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Překladatelství španělského jazyka (program FF, N-PT) (2)
- Cíle předmětu
- El curso ofrece una visión general de las medologías de enseńanza de la historia literaria. Se prestará atención a la literatura espańola del s.XX. A partir de la situación en la escena literaria en cada década, se enfocan las generaciones más importantes y los movimientos literarios que han marcado la historia, prestando una atención especial a la creación de los grandes autores, p.ej. la Generación del 98 (Unamuno, Azorín, Baroja, ValleInclán, Machado), la Generación del 14, la Vanguardia, la Generación del 27 (Lorca, Alberti, Salinas, Diego, Guillén), la novela de la preguerra, etc.
Kurz nabízí přehled odlišných přístupu, které lze uplatnit při výuce literární historie. Pozornost je věnována španělské literatuře 20. století. Kurz si klade za cíl zprostředkovat studentům nástroje pro tvorbu výkladů o vývoji a diverzifikaci literárních směrů v jednotlivých obdobích. Dalším cílem je seznámit studenty s alternativními metodami ve výuce. Student by měl být schopen jednak definovat základní pojmy provázející určitý literární kontext a propojit literární otázky s problematikou mimoliterární. Student by měl dokázat zařadit konkrétního autora do tohoto kontextu a náležitě okomentovat jeho pozici. V rámci analýzy konkrétních textů aplikovat dříve definované pojmy a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních literárních jevů a doložit své názory na konkrétním textu. Student by navíc měl dokázat připravit na zvolené téma vhodné studijní materiály a měl by umět vhodně koncipovat výuku na vybraná témata určenou cílové skupině žáků. - Osnova
- La asistencia a las clases es indispensable. Cada clase estará dividida en dos partes: la primera (teórica) ofrecerá una intoducción a la problemática y un resumen general del tema en cuestión, mientras que la segunda parte (práctica) estará dedicada a las presentaciones estudiantiles y al análisis de los textos representativos./ PROGRAMA: 1. Introducción./ 2. Transición del siglo. Contexto histórico. / 3. La Generación del 98. Miguel de Unamuno. 4. El Grupo de los tres: Azorín, Baroja y Maeztu./ 5. Valle-Inclán./ 6. Antonio Machado./ 7. El Novecentismo y la Generación del 14 (José Ortega y Gasset, Eugenio d;Ors, Juan Ramón Jiménez, etc)./ 8. El Vanguardismo europeo y su repercusión en Espańa (Ramón Gómez de la Serna (futurismo, ultraísmo, creacionismo y surrealismo)./ 9.La Generación del 27. Contexto histórico. Federico García Lorca./ 10. a) Los grandes poetas de la Generación del 27 (Rafael Alberti, Pedro Salinas, Jorge Guillén, Gerardo Diego y Dámaso Alonso)./ 11. b)Los grandes poetas de la Generación del 27 ( Vicente Aleixandre, Luis Cernuda y Miguel Hernández)./ 12. La novela de la preguerra.
- Jednotlivá témata jsou zaměřena prezentaci tvorby význačných autorů daného období.
- Literatura
- ALCHAZIDU, Athena, Yolanda PÉREZ SINUSÍA a Paula GÓMEZ GONZÁLEZ. Esbozo de la historia de la literatura espaňola. Brno: Anton Pasienka, 2004, 284 s. ISBN 80-902652-3-5. info
- RAMONEDA, Arturo. Antología de la literatura española del siglo XX. 2. ed. Madrid: Sociedad General Espanola de Librería, 1993, 901 s. ISBN 8471433834. info
- Výukové metody
- Přednáška : popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech od různých autorů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí při vlastních expozicích. Příprava modelové hodiny literatury. Formou komentářů student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při přípravě výuky i při tvorbě studijních materiálů.
- Metody hodnocení
- Para aprobar el curso se les exigirá a los estudiantes una preparación previa -hecha en casa- de los temas seleccionados(50%),y al analizarlos en clase, una participación activa. Así mismo será indispensable pasar el examen final que consistirá en elaborar un material didáctico dedicado al comentario de un fragmento de alguna de las obras más representativas (50%).
LECTURA A (leer todas las obras que siguen):
1.Miguel de Unamuno, Niebla./
2.Pío Baroja, La busca/
3.Valle-Inclán: Tirano Banderas/
4.Ramón Gómez de la Serna, El novelista/
5.Lorca, La casa de Bernarda Alba /
6. C.Laforet, Nada//
7. Valle-Inclán: Luces de bohemia;/
8. Azorín, Doña Inés.//
9. Vicente Blasco Ibáñez, Sangre y arena//
10. Antonio Machado, Soledades;/
11. Alejandro Casona, Los árboles mueren de pie.//
12. Federico García Lorca, Romancero gitano;/
LECTURA B (no forma parte del examen):
Unamuno,Ábel Sánchez;/
Valle-Inclán: Sonata de otoño//
Ramón Pérez de Ayala, Troteras y danzaderas;/
Gabriel Miró, Las cerezas del cementerio//
Antonio Machado, Campos de Castilla;/
Juan Ramón Jiménez, Jardines lejanos.//
Enrique Jardiel Poncela, Usted tiene ojos de mujer fatal./
Rafael Alberti, El marinero en tierra//
Miguel de Unamuno, Tía Tula;/
Azorín, Clásicos y modernos;/
Pío Baroja, Mala hierba;/
Jacinto Benavente, La malquerida;/
Valle-Inclán, Sonata de estío, Sonata de primavera, Sonata de invierno;/
Ramón Pérez de Ayala, Luna de miel, luna de hiel;/
Juan Ramón Jiménez, Platero y yo;/
Vicente Blasco Ibáňez, La catedral;/
Rafael Alberti, El alba del alhelí;/
Pedro Salinas, La voz a ti debida;/
Gerardo Diego, El romancero de la novia;/
Vicente Aleixandre, Espadas como labios;/
Luis Cernuda, Los placeres prohibidos;/
Domácí příprava.
Písemný test. Zápočet: podmínkou k získání zápočtu je včasné odevzdávání písemných komentářů vybraných literárních ukázek (20%) a úspěšné absolvování písemného testu (úspěšnost 80%), kde prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu. - Vyučovací jazyk
- Španělština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- De los que asistirán a las clases se espera una participación activa.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/SJPRB001