IMNK10 Nástroje interpretace novomediálního díla I

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Szűcsová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–15:45 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve dvousemestrálním kurzu Nástroje interpretace novomediálního díla se studenti seznámí s teoretickými nástroji, pojmy a způsoby myšlení, které formují teoretický rámec umělecké tvorby v prostředí nových informačních a komunikačních technologií.
V prvním semestru se seznámíme především s pojmy, které se váží k aktuální debatě a praxi umění nových médií sdruženým pod názvy softwarové umění a softwarová studia (dále SWS). Pod tímto označením budeme rozumět soubor textů, aktivit a umělecké praxe, které spojuje přístup k novým médiím založený na přesunutí důrazu z plochy obrazovky počítače na procesy odehrávající v pozadí. Jinými slovy, softwarová studia a softwarové umění nahlížejí na nová média primárně jako na programovatelná (a programující) média, jejichž kulturní kontext nelze redukovat na příbuzenské vztahy s jinými moderními médii (tisk, fotografie, film). Na závěr zasadíme iniciativu SWS do širšího kontextu, který můžeme nazvat obratem teorie nových médií od umělecké praxe k sebereflexi.
Ve druhém semestru se zaměříme na metaforu mysli a paměti v diskurzu nových médií. Umění nových médií zasadíme do kontextu postmoderní a postmediální praxe typu postprodukce, remake, remix, reenactment.
Osnova
  • Úvodní hodina: seznámení s tématem přednášky, literaturou a požadavky na úspěšné ukončení kurzu.
  • Softwarová studia: Úvod do problematiky.
  • Software a genealogie softwaru z hlediska softwarových studií.
  • Novomediální umělecké dílo z hlediska softwarových studií.
  • Softwarové umění.
  • Metodologie nových médií.
  • V rámci inovace předmětu v podzimním semestru budou také pozváni přední odborníci, kteří přednesou přednášky na téma „metodologie nových médií“ a seznámí posluchače s různými nástroji zkoumání vlastností a účinků nových médií.
Literatura
  • CRAMER, Florian: Words Made Flash. Code, Culture, Imagination. http://www.netzliteratur.net/cramer/wordsmadefleshpdf.pdf
  • CRAMER, Florian – GABRIEL, Ulrike. Software Art. 2001. http://www.netzliteratur.net/cramer/software_art_-_transmediale.html
  • HORÁKOVÁ, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru. In Hana Klímová - Dana Kuželová - Jiří Šíma - Jiří Wiedermann - Stanislav Žák. Hovory s informatiky. 1. vyd. Praha: Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., 2011, s. 117 – 135.
  • Software studies: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_studies
  • ARNS, Inke. Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. in: Rudolf Frieling / Dieter Daniels (Hg.), Medien Kunst Netz 2: Thematische Schwerpunkte, Springer Wien/New York 2005, ISB
  • PHILIPSON, Graeme: A Short History of Software. 2004. http://www.thecorememory.com/SHOS.pdf
  • MARINO, Mark C. Critical Code Studies. 2006 On-Line: http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/codology
  • BOGOST, Ian – MONTFORT, Nick. Platform Studies. On-line: http://platformstudies.com/
  • Software studies: http://monoskop.org/Software_studies
  • MANOVICH, Lev. There is Only Software . 2008. http://www.manovich.net/DOCS/Manovich.there_is_only_software.pdf
  • CRAMER, Florian. Concepts, Notations, Software, Art. 2002. http://www.netzliteratur.net/cramer/concepts_notations_software_art.html
  • KITTLER, Friedrich. There is No Software. 1995. http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=74
  • MANOVICH, Lev: Cultural Analytics. 2007. On-line: http://www.manovich.net/cultural_analytics.pdf http://lab.softwarestudies.com/2008/09/cultural-analytics.html
  • FULLER, Mathew (ed.): Software Studies \ a Lexicon. MIT Press: Cambridge – London, 2008. On-line: http://books.google.cz/books?id=LFJ3ashVBuIC&printsec=frontcover&dq=matthew+fuller+software+studies&source=bl&ots=G11k8H-xjX&sig=JjMOmCOih9eRqCvw2JFG3z4N
  • GORIUNOVA, Olga. Software Art. 2007. http://www.digitalartistshandbook.org/?q=book/export/html/26
  • WARDRIP-FRUIN, Noah. Expressive Processing. Digital Fiction, Computer Games, and Software Studies. Cambridge – London: MIT Press, 2009.
Výukové metody
Přednášky, čtení textů, přednášky osobností z oboru.
Metody hodnocení
Aktivní účast na hodinách, účast na zvaných přednáškách. Písemný test (50 bodů). Pro zvládnutí testu musí student získat minimálně 25 bodů.
Informace učitele
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.