PSA_060 Dětská klinická psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Fiľová (cvičící)
Mgr. Petra Hoffmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 9:10–10:45 U25, kromě Pá 20. 10. ; a Pá 20. 10. 9:10–10:45 zruseno Aula FAVU
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_060/01: každý sudý pátek 10:50–12:25 U25, I. Komendová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Dětská klinická psychologie se zaměřuje na klinicko-psychologická témata dětského věku a dospívaní v maximální možné šíři. Cílem je poskytnout ucelený, obecný přehled v dané oblasti se snahou po rozšíření - tohoto spíše teoretického rámce předmětu – také o přesah k praktické zkušenosti (např. začleněním klinicko-psychologických kazuistik.

Program poskytuje utříděný přehled o předmětu a cílech dětské klinické psychologie, významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k dětské psychoterapii a psychoadiagnostice. Na přednášky navazují povinné semináře - většinou s kazuistickým obsahem.
Výstupy z učení
Student bude umět popsat jednotlivé poruchy a diagnostické skupiny. Bude schopen vysvětlit rozdíly mezi blízkými diagnostickými jednotkami a tím si osvojí zásady diferenciální diagnostiky v klinické psychologii. Student získá vhled do problematiky jednotlivých kinických témat, propojí své znalosti z daného předmětu se znalostmi vývojové psychologie a diagnostiky dětí a dospívajících. Naučí se tedy správě vyhodnotit zjištěná klinická i testová data a dojít k určité diagnóze a také zformulovat následný možný vývoj dítěte. Předpokládá se minimálně 80 % účast na povinných seminářích, znalosti studentů budou průběžně kontrolovány krátkými testy na úvodu každého semináře. V případě neuspění v jednom testu postačí studentovi zopakovat si daný test, v případě neuspění ve více testech bude student otestován z celé látky. Při splnění podmínky prezence a úspěšně složených testů bude student připuštěn k písemné zkoušce.
Osnova
  • I ... OBECNÉ OTÁZKY DĚTSKÉ KLINICKÉ PSYCHOLOGIE ... - KLINICKÁ PSYCHOLOGIE JAKO APLIKACE PSYCHOLOGICKÝCH VĚD A JAKO ODPOVĚĎ NA POTŘEBY PRAXE ... - HISTORIE OBORU VE SVĚTĚ A U NÁS ... - PROFESE KLINICKÉHO PSYCHOLOGA ... ... II ... PORUCHY PSYCHICKÉHO VÝVOJE V DĚTSKÉM A DOROSTOVÉM VĚKU ... A) OBECNÉ PRINCIPY PSYCHICKÉHO VÝVOJE JAKO ZÁKLAD PRO POZNÁNÍ PSYCHICKÝCH PORUCH U DĚTÍ ... B) DĚDIČNOST PSYCHICKÝCH VLASTNOSTÍ, JEJICH ODCHYLEK A PORUCH ... C) PSYCHOLOGIE NEMOCNÝCH A ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ ... Reakce rodiny na sdělení závažné diagnózy u dítěte ...
  • Psychologické aspekty letálních nemocí v dětském věku
  • ...
  • Proces vyrovnávání s letálním onemocněním
  • ...
  • Vývoj pojmu smrti u zdravého dítěte
  • ...
  • Vývoj pojmu smrti u letálně nemocného dítěte
  • ...
  • Reakce rodiny na letální onemocnění dítěte
  • ...
  • Chronicky nemocné dítě, zvládání nemoci a bolesti u dětí
  • ...
  • Vývojové aspekty
  • ...
  • Problematika bolesti u dětí
  • ...
  • Programy zaměřené na zvládání nemoci a bolesti v dětství
  • ...
  • Psychologie geneticky postižených dětí
  • ...
  • Rodinný kontext nemoci
  • ...
  • Percepce hrozby opakování výskytu genetické vady v rodině
  • ...
  • Problematika viny a odpovědnosti u přenašečů vad
  • ...
  • Psychologická problematika některých neurologických onemocnění v dětství
  • ...
  • Dětská mozková obrna (DMO)
  • ...
  • Epilepsie
  • ...
  • Infekce CNS
  • ...
  • Úrazy hlavy u dětí
  • ...
  • Diagnostika organicity u dětí
  • ...
  • Sluchově postižené dítě
  • ...
  • Děti se zrakovým postižením
  • ...
  • ...
  • D) PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY PSYCHOSOMATICKÝCH PORUCH V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ
  • ...
  • Povaha psychosomatických poruch ... Zdroje psychosomatických poruch ... Nejdůležitější úrovně rozboru a léčení psychosomatických poruch ... Psychologická stránka psychosomatických poruch ... Rodinná stránka psychosomatických poruch ... Diagnóza psychosomatické poruchy u dítěte ... Psychoterapie u psychosomatických onemocnění ... ... E) SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ A CHOVÁNÍ ... Zdroje konceptu specifických poruch chování v historickém pohledu ... Koncept lehkých dětských encefalopatií ... Lehké mozkové dysfunkce jako typ specifických vývojových poruch ... Poruchy čtení, psaní a pravopisu v historickém přehledu ... Vymezení dyslexie ... Společné rysy dyslexie a lehkých mozkových dysfunkcí ... Specifické poruchy učení ... Specifické vývojové poruchy: specifické poruchy učení a specifické poruchy chování ... Organizace nápravné péče o děti se specifickými vývojovými poruchami ... Pětistupňový model péče o děti se specifickými vývojovými poruchami ... Školská opatření a organizace péče o děti se specifickými vývojovými poruchami ... Integrace dětí se specifickými poruchami ... Klinické obrazy specifických poruch učení ... Dyslexie a její typy ... Dyskalkulie ... Dysmúzie ... Dyspinxie ... Dyspraxie ... Specifické vývojové poruchy a mezinárodní klasifikace nemocí ... ... F) PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ ... Vývojové poruchy řeči ... Vývojová dysfázie ... Získané poruchy řeči u dětí (afázie) ... Rehabilitační a terapeutické přístupy u dětí s poruchami řeči ... Poruchy plynulosti řeči ... Koktavost (balbuties) ... Breptavost ... Elektivní mutismus (F94.4) ... ... G) MENTÁLNÍ RETARDACE A PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY ... Mentální retardace ... Lehká mentální retardace (IQ 50–69) ... Středně těžká mentální retardace (IQ 35–49) ... Těžká mentální retardace (IQ 20–34) ... Hluboká mentální retardace (IQ < 20) ... Problematika integrace dětí s mentální retardací do běžných škol ... Diagnostika dětí s mentální retardací ... Diferenciální diagnostika MR ... Demence u dětí ... Pervazivní vývojové poruchy (F84) ... Časný infantilní autismus (F84.0) ... Psychologická podstata autismu ... Diagnostika dětí s autismem ... Psychologické vyšetření dětí s autismem ... Diferenciální diagnostika oproti poruchám mimo autistické spektrum ... Diferenciální diagnostika poruch v rámci autistického spektra ... Atypický autismus ... Jiná dezintegrační porucha v dětství (F84.3) ... Aspergerův syndrom ... Přechodné autistické syndromy ... ... H) EMOČNÍ PORUCHY A PORUCHY CHOVÁNÍ V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ ... Úzkostné poruchy ... Patologická úzkost ... Generalizovaná úzkostná porucha (F41.1) ... Vyhýbavá porucha (F93.2) ... Školní fobie a separační úzkost (F93.0) ... Disociativní a konverzní porucha (F44) ... Somatizační porucha ... Obsedantně-kompulzivní porucha ... Deprese u dětí (F32) ... Suicidální chování v dětském a adolescentním věku ... Poruchy chování u dětí (F91) ... Psychologicky podmíněné poruchy chování ... Rodinně podmíněné poruchy chování ... Diagnostika dětí s poruchami chování ... Poruchy přizpůsobení ... Agresivita u dětí ... Agresivita jako symptom psychické poruchy ... Faktory podporující agresivitu u dětí ... Terapie a prevence agresivního chování u dětí ... ... I) PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY A SPÁNKU U DĚTÍ ... Poruchy příjmu potravy ... Mentální anorexie ... Mentální bulimie ... Diagnostika poruch příjmu potravy ... Etiopatogeneze ... Terapie poruch příjmu potravy ... Neprospívání bez organické příčiny (kojenecký a batolecí věk) ... Nechutenství u dětí ... Poruchy spánku ... ... J) PROBLÉMY PŮSOBENÉ ALKOHOLEM, NÁVYKOVÝMI LÁTKAMI A HAZARDNÍ HROU V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ ... Epidemiologie ... Diagnostika problémů působených alkoholem a jinými návykovými látkami ... Skupiny psychoaktivních látek ... Diagnostické kategorie ... Patologické hráčství (F63.0) ... Jiné formy návykového jednání ... Krátká intervence u problémů působených alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou ... Specifika krátké intervence u dětí a dospívajících ... Léčba problémů působených alkoholem, jinými návykovými látkami a hazardní hrou ... Prevence škodlivého užívání návykových látek a problémů působených hazardní hrou ... ... K) PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ A JEHO PORUCHY ... Biologická determinace pohlavního vývoje ... Determinanty psychosexuálního vývoje ... Sexuální identifikace ... Sexuální role ... Sexuální preference ... Sexuální chování ... ... L) DĚTI OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM ... Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte ... Vývoj dětí s psychickou deprivací ... “Syndrom týraného dítěte“ ... Sexuální zneužívání dětí ... Rizikové faktory vztahové patologie ... Prevence týrání a špatného zacházení s dítětem, terapeutické možnosti ... ... M) ŠKOLNÍ ZRALOST A JEJÍ PORUCHY ... Pojetí školní zralosti ... Znaky školní zralosti ... Tělesný vývoj a zdravotní stav ... Věk ... Rozdíly mezi chlapci a dívkami ... Podnětnost výchovného prostředí ... Požadavky školy ... Psychická zralost ... Zralost poznávacích a rozumových funkcí a schopností ... Pracovní vyspělost ... Citová a sociální zralost ... Školní nezralost ... Opatření pro školsky nezralé děti ... Zaměřené rozvíjení a náprava ... Humanizace školy ... Vyrovnávací třída ... Odklad školní docházky ... Přípravné třídy pro děti se sociálním znevýhodněním ... Diagnostika školní (ne)zralosti ... Zásady vyšetření ... Některé metody vyšetření školní zralosti ... ... III ... KLINICKOPSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA ... O) VEDENÍ PSYCHOLOGICKÉHO VYŠETŘENÍ ... P) TECHNIKY PSYCHOLOGICKÉ DIAGNOSTIKY V DĚTSKÉM VĚKU ... Umění rozhovoru ... Rozhovor s rodinou ... Analýza rodinné interakce ... Metody hodnocení psychického vývoje dítěte raného věku ... Škály chování novorozence ... Škály a vývojové testy do věku 3 let ... Inteligenční testy a soubory ... Metody určené k hodnocení zrakové a sluchové percepce ... Metody určené k hodnocení motorických schopností a laterality ... Metody určené k hodnocení pozornosti ... Metody určené k hodnocení paměti ... Metody určené k hodnocení řeči, jazykových schopností a dovedností ... Metody hodnocení znalostí a obecné informovanosti ... Metody hodnocení školských znalostí a dovedností ... Neprojektivní kresebné techniky ... Kresebné techniky zaměřené na orientační posouzení celkové vývojové úrovně ... Kresebné techniky zaměřené na hodnocení senzomotorických dovedností ... Projektivní techniky ... Interpretační projektivní techniky ... Neuropsychologické metody u dětí a adolescentů ... Dotazníky a posuzovací škály ... ... IV ... FORENZNÍ DIAGNOSTIKA ... Posuzování věrohodnosti ... Věrohodnost obecná ... Věrohodnost specifická ... Zjišťování psychických následků trestných činů spáchaných na nezletilých ... Rozbor motivace závažných trestných činů ... V ... FORMULACE KLINICKÉHO NÁLEZU ... Trojí funkce psychologického nálezu ... Sdělení výsledku lékaři ... Informace pro psychologické vyšetření v budoucnosti ... Katamnestická zpětná vazba ... Obsah nálezu ... Resumé ... VI ... NÁPRAVA PORUCH PSYCHICKÉHO VÝVOJE - PSYCHOTERAPIE U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH ... VII ... DĚTSKÁ KLINICKÁ PSYCHOLOGIE A NÁBOŽENSTVÍ ... VIII ... KAZUISTICKÉ SEMINÁŘE
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. ISBN 8071785458. info
    doporučená literatura
  • HORT, Vladimír. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 492 s. ISBN 9788073674045. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
Výukové metody
Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského klinického psychologa. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou diskuze nad kazuistikami.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a kazuistických seminářů. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Předpokládá se minimálně 80 % účast na povinných seminářích, znalosti studentů budou průběžně kontrolovány krátkými testy na úvodu každého semináře. V případě neuspění v jednom testu postačí studentovi zopakovat si daný test, v případě neuspění ve více testech bude student otestován ze všech témat. Při splnění podmínky prezence a úspěšně složených testů bude student připuštěn k písemné zkoušce. Výuka probíhá v učebně č. 120, první patro budova U5.
Informace učitele
Pozor! Výuka přesunuta do budovy U5, učebna 120, první patro.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude vypsán v ak. r. 2017/2018 - v PS 2017 - platí pro studenty imatrikulované v ak. r. 2013/2014 a dále.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2018, jaro 2019.