FF:PS_BA027 Výzkumné praktikum - Informace o předmětu
PS_BA027 Výzkumné praktikum
Filozofická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 15:50–17:25 G24
- Předpoklady
- Biologické vědy, Obecná psychologie I, Obecná psychologie II, Základy neurověd, Statistické metody I, Statistické metody II, Metodologie psychologie I, Metodologie psychologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, B-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi praktického užití vybraných moderních metod psychologického výzkumu. Po absolvování kurzu získá student přehled o možnostech a limitech vybraných metod a hlouběji se seznámí s jednou z nich.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout moderní trendy v psychologickém výzkumu;
- popsat a chápat princip moderních technologií využívaných pro behaviorální měření;
- vytvořit vlastní výzkumný design, ve kterém využije vybranou technologii;
- realizovat psychologickou výzkumnou studii malého rozsahu, kde bude využita vybraná technologie a shrnout ji v rámci seminární práce - Osnova
- 1. Eye-trackingové studie na statickém zařízení 2. Eye-trackingové studie na mobilním zařízení (ET brýle) 3. Výzkum a diagnostika psaní s využitím grafických tabletů 4. Neurofyziologické výzkumné metody (EEG, fNIRS) 5. Fyziologické koreláty ve výzkumu (krevního tlak, srdeční tep, kožní odpor) 6. Možnosti počítačového testování (SW Hypothesis a další) 7. Metody výzkumu vzorců aktivitně-dopravního chování – mixed research design za užití trackovacích zařízení 8. Motion Capture System 9. Možnosti výzkumu ve virtuální realitě
- Literatura
- doporučená literatura
- Kandel - Schwartz - Jessell (eds.) (2000). Principles of Neuroscience. McGraw-Hill.
- Fisher, W. W. a Mazur, J. E. (1997). Basic and applied research on choice responding. Journal of applied behavior analysis, 30 (3), 387–410.
- POOLE, A., & L. J. BALL (2004). Eye Tracking in Human-Computer Interaction and Usability Research: Current Status and Future Prospects [online]. Lancaster University, UK: Psychology Department. Dostupné z: http://www.alexpoole.info/blog/wp-content/uplo
- Faber, J. (1997). EEG atlas do kapsy. Praha: Triton.
- DUSCHOWSKI, A. T. (2007). Eye tracking, Methodology, Theory and Practice. Springer – Verlag London Limited, 2007, 321 pp.
- Rayner, K. (1998). Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 124, 372–422.
- Barlas, Y. (1996). Formal aspects of model validity and validation in system dynamics. System Dynamics Review, 12(3), 183–210.
- Popelka, S., Voženílek, V. “Specifying of Requirements for Spatio-Temporal Data in Map by Eye-Tracking and Space-Time-Cube”, in Proceedings of International Conference on Graphic and Image Processing (ICGIP 2012), Singapore, 2012.
- Asakura, Y. a Hato, E. (2009).Tracking individual travel behaviour using mobile phones: recent technological development. R. Kitamura, T. Yoshii, T. Yamamoto (Eds.). The Expanding Sphere of Travel Behaviour Research
- Miller, J. H. a Page. S. E. (2007). Complex adaptive systems: An introduction to computational models of social life. Princeton, Woodstock: Princenton university press.
- Clifton, K. J. a Handy, S. L. (2001). Qualitative methods in travel behaviour research. International conference on Transport survey quality and Innovation. Retreived on Januar 4 2013 from http://www.des.ucdavis.edu/faculty/handy/Qualitative_paper.pdf
- HOLMQVIST, K., NYSTRÖM, M., ANDERSSON, R., DEWHURST, R., HALSZKA, J., VAN DE WEIJER, J. (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford University Press, 560 pp.
- neurčeno
- Rosenblum, S., Weiss, P. L., & Parush, S. (2004). Handwriting evaluation for developmental dysgraphia: Process versus product. Reading and writing, 17(5), 433-458.
- Výukové metody
- Nejdříve budou prezentovány jednotlivé okruhy a následně budou vybrané metody prezentovány více do detailu. Studenti ve skupinách vypracují práce asociované k vybranýcm metodám.
- Metody hodnocení
- seminární práce
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/predmet/phil/podzim2017/PS_BA027
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/PS_BA027