FF:KSCX01 Čínština pro nesinology I - Informace o předmětu
KSCX01 Moderní čínština pro neoborové studenty I
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucia Mydliarová (náhr. zkoušející)
Mgr. Zuzana Russeová (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- KSCX01/01: Po 18:00–19:40 G24, Z. Russeová
KSCX01/02: Út 18:00–19:40 K32, L. Mydliarová - Předpoklady
- !OBOR(KSC)
The course does not require any knowledge of Chinese in advance. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- After the course, students will gain the basic four language abilities in Chinese: Speaking & Listening Language Skill: Students will be able to identify and comprehend conversation situations and reproduce conversation schemes in basic conversation situations given by the textbook. They will also be able to apply the conversation schemes and acquired vocabulary to other interactive conversation situations. Reading & Writing Language Skill: Students will be able to read and write basic conversation texts given in the textbook. They will also be able to apply acquired grammar, vocabulary and increase necessary reading and writing comprehension.
- Výstupy z učení
- Communication: Exchange basic greetings Request a person’s last name and full name and provide your own; Determine whether someone is a teacher or a student; Ascertain someone’s nationality. Employ basic kinship terms; Describe a family photo; Ask about someone’s profession; Say some common professions. Tell and speak about time and dates; Talk about one’s age and birthday; Invite someone to dinner; Arrange a dinner date. Culture: Students will have gained a deeper knowledge and understanding of the cultures of the Chinese-speaking world. Connection: Students will be able to acquire new information and reinforce their knowledge of other disciplines through the Chinese language. Comparison: Students will have developed new insights into the nature of language and culture that will allow them to establish comparisons not only between languages, but also between the Chinese cultures and their own.
- Osnova
- 1.Introduction: basic information on the Chinese language, Chinese phonetics. 2.Chinese phonetics: Chinese Pinyin, phonetic exercise. 3.Lesson 1: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 4.Lesson 1: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 5.Lesson 1: Phonetic exercise, language practice, Chinese culture. 6.Lesson 2: Test for Lesson1. Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 7.Lesson 2: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 8.Lesson 2: Phonetic exercise, language practice, Chinese culture. 9.Lesson 3: Test for Lesson2. Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 10.Lesson 3: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 11.Lesson 3: Phonetic exercise, language practice, Chinese culture. 12.Test for Lesson3. Review
- Literatura
- povinná literatura
- Kol. autorů. Moderní čínština pro nesinology. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011.
- doporučená literatura
- Integrated Chinese : simplified characters. Edited by Yuehua Liu. 3rd ed. Boston: Cheng & Tsui Company, 2010, xxxi, 335. ISBN 9780887276446. info
- Integrated Chinese : simplified characters. Edited by Yuehua Liu. 3rd ed. Boston: Cheng & Tsui Company, 2009, viii, 184. ISBN 9780887276408. info
- UHER, David, Xuemin LIU a Jakub VYKOUKAL. Učebnice čínské konverzace. Vydání první. Praha: Leda, 2007, 223 stran. ISBN 9788073351090. info
- TŘÍSKOVÁ, Hana a Drahomír ILLÍK. Česko-čínská konverzace. Edited by Tchang Jün-ling Rusková. Praha: Academia, 1991. ISBN 8020003886. info
- neurčeno
- Švarný, Oldřich a David Uher: Hovorová čínština. Úvod do studia hovorové čínštiny [Colloguial Chinese. An Introduction to the Chinese Language]. Olomouc: Univerzita Palackého 2001, 190 p. ISBN 80-244-0298-X.
- Výukové metody
- Kurz je vyučován českými mluvčími, podle učebnice Moderní čínština pro nesinology. Klade důraz na všechny aspekty výuky jazyka.
- Metody hodnocení
- malé průběžné testy, domácí úkoly, max. 1 neomluvená absence zápočtový test (min 70%)
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/KSCX01