FF:UZPG51B77 Philosophy of Education - Course Information
UZPG51B77 Philosophy of Education
Faculty of ArtsAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Tue 8:00–9:40 J21
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 10 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/10, only registered: 0/10 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Pedagogy (programme FF, N-SS)
- Course objectives
- The aim of the course is to bring student to a philosophical view of education. The course is based on interpretation of selected works by philosophers of education and continues towards students’ personal considerations of selected topics of the philosophy of educational process (e.g. human educability, relationship between an educator and an educated, an educated as a part of a community and others). The conclusion of the course is dedicated to problems of pedagogy from the point of view of philosophy of science. At the end of the course, students are able do distinguish among individual levels of pedagogical discourses and some students are able to identify a philosophical type of questioning.
- Syllabus
- (1) Ideal school
- (2) Ideal education
- (3) Aims of ideal school
- (4) Power of schooling and socialization
- (5) Equity of educational system
- (6) Curriculumcivil defence education
- (7) Plato and allegory of the cave
- (8) Working definition of ideal school
- (9) Education and the meaning of life
- (10) Relationship between teacher and pupil
- Literature
- required literature
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- recommended literature
- PALOUŠ, Radim and Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN 9788024619019. URL info
- STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. 1. vyd. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008, 142 s. ISBN 9788070437117. info
- STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995, 199 s. info
- PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 237 s. ISBN 8004254152. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- not specified
- PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
- Teaching methods
- Lectures, discussion, self-instruction
- Assessment methods
- Teaching takes place in the form of seminars that require active participation of each student in joint discussions. An argument for the discussion is the sources of compulsory literature, a short demonstration of works read at seminars, film demonstrations and, last but not least, the own creative contributions of students in a debate in pairs or group.
Requirements:
1. Compulsory attendance
2. Active participation in discussions
3. Compulsory reading for the oral exam - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: typ_studia(MN)
- Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/UZPG51B77