FF:CJCC04 Cz.ort. from the per.sp.L2 II - Course Information
CJCC04 Czech orthography from the perspective of a speaker L2 II
Faculty of ArtsAutumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Eva Rusínová (lecturer)
PhDr. Jarmila Vojtová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lea Vyskočilová (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Jarmila Vojtová, Ph.D.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Zuzana Muchová
Supplier department: Division of Czech for Foreigners – Department of Czech Language – Faculty of Arts - Prerequisites (in Czech)
- CJCC03 Cz.ort. from the persp.sp.L2 I
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- The subject follows on from CJCC03. The aim of the subject is to strengthen and deepen the knowledge Czech grammar system. Expanding knowledge to C2 level in CEFR.
- Learning outcomes
- The student is able to:
- find orthographical mistakes in texts;
- justify their decisions in solving orthographical problems;
- verify correctness in codification and normative guides;
- compare the analysed orthographical problems with orthographic norms in their own language;
- use the acquired knowledge in written language (essay, see CJCC06, CJCC14) and in writing a paper on the joint basis of the subjects Czech language and literature.
They achieve readiness and assurance in written expression comparable with a native speaker. - Syllabus
- Systematic improvement of writing abilities:
- 1. I/y after soft, hard and ambiguous consonants.
- 2. Enumerated words.
- 3. Noun, adjective and verb endings.
- 4. Diacritics.
- 5. Writing ú/ů/u in Czech and foreign words.
- 6. Prepositions s – z; - prefixes s-z-vz.
- 7. Bě/bje – pě – vě/vje – mě/mně.
- 8. Consonant groups.
- New classwork:
- 9. Punctuation in simple and compound sentences, using capital letters and loanwords.
- 10. Abbreviations and acronyms.
- Strengthening and expanding knowledge to C2 level in CEFR.
- Literature
- Dodatek ke školnímu vydání Pravidel českého pravopisu z roku 1993 (Obsaž.) : Pravidla českého pravopisu : školní vydání [Pansofia, 1996]. info
- Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, Strana 110. ISBN 9788074224829. info
- SVOBODOVÁ, Ivana. Psaní velkých písmen v češtině. Vydání první. Praha: Academia, 2015, 350 stran. ISBN 9788020025135. info
- Akademická příručka českého jazyka. Edited by Markéta Pravdová - Ivana Svobodová. Vydání 1., Praha 2014, dot. Praha: Academia, 2014, 533 stran. ISBN 9788020023278. info
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1st ed. Praha: Academia, 2013, 974 pp. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- Jsme v češtině doma? Edited by Markéta Pravdová. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, 200 s. ISBN 9788020021465. info
- GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s. ISBN 9788071069805. info
- Editor a text : úvod do praktické textologie. Edited by Rudolf Havel - Břetislav Štorek - Jiří Flaišman - Michal Kosák. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2006, 182 s. ISBN 8071856533. info
- JANOVEC, Ladislav, Lucie BUŠOVÁ, Adéla ŘÍHOVÁ and Markéta ŠAMALOVÁ. Na co se často ptáte. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett nakladatelství, 2006, 135 pp. ISBN 80-86906-76-0. info
- DOLEJŠÍ, Pavel. Základní pravopisné jevy a pravopisná pravidla s podrobným výkladem českého pravopisu : a navíc 240 pravopisných cvičení a diktátů zaměřených na psaní i/í a y/ý po souhláskách tvrdých, měkkých a obojetných (s klíčem). 3., rozš. a upr. vyd. Humpolec: Pavel Dolejší, 2006, 177 s. ISBN 8086480801. info
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. info
- MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vydání 1. Praha: Academia, 2004, 568 stran. ISBN 8020011684. info
- ČERNÁ, Anna. Na co se nás často ptáte. 1. vyd. Praha: Scientia, 2002, 168 s. ISBN 807183260X. info
- ŠANTROCHOVÁ, Alena, Milada BURIÁNKOVÁ and Zdeněk HAMPL. Diktáty a cvičení z českého jazyka. 1. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 159 stran. ISBN 8072350102. info
- Pravidla českého pravopisu : školní vydání. 5. vyd. Praha: Pansofia, 1996, 383 s. ISBN 8090137369. info
- Teaching methods
- Explanation of the theory of the above-listed analysed orthographical features will be supplemented by practical exercises, for instance fill-in exercises, correction of errors in texts (group and individual work in lessons) and testing on features which have already been discussed and practiced, dictations and homework.
- Assessment methods
- To complete the subject it is necessary to fulfill the requirements of the closing test and dictation. It is also necessary to abide by the following regulations: 1/ Attendance of lessons includes completing work set by the teacher (homework, in-class presentations etc.) Failure to complete this work (student’s lack of preparation) is counted as an absence. 2/ Students are not allowed to change groups, apart from in exceptional cases with the prior written permission of the teacher.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2019/CJCC04