FF:IM152 Algoritmické umění – teorie - Informace o předmětu
IM152 Artgorithms: Algoritmické umění – teorie
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Staudek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–15:40 N21
- Předpoklady
- Zapsání předmětu předpokládá tvůrčí myšlení, počítačovou gramotnost a elementární znalosti matematiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je věnován průniku umění, matematiky a algoritmů. Zabývá se teoretickými principy softwarové estetiky a programovatelné obraznosti ve výtvarném umění. Studenti předmětu
se seznámí s principy matematiky a informatiky ve výtvarném umění;
porozumí teoretickým základům algoritmů pro výtvarnou tvorbu;
získají přehled o aplikovaném počítačovém umění;
uplatní základní praktické dovednosti v oblasti softwarové estetiky;
budou realizovat výtvarnou tvorbu s pomocí počítače. - Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni
aplikovat teoretické i praktické znalosti v oblasti softwarové estetiky;
napsat vědecké pojednání v mezioborové oblasti přírodních a humanitních věd;
interpretovat a hodnotit algoritmickou výtvarnou tvorbu;
využívat praktických dovedností při realizaci vlastní tvorby podporované počítačem. - Osnova
- Cesty k počítačovému umění: protínání vědy a umění od historie po současnost.
- Softwarová estetika: výtvarné formy počítačového umění.
- Výtvarník u počítače: od osciloskopu k interaktivním médiím.
- Estetické funkce: od sinu a kosinu k superrovnici.
- Estetické transformace: repetice, parametrizace a rytmus algoritmů.
- Estetické proporce: zlatý řez v přírodě, umění a designu.
- Spirály a graftály: modely forem růstu a větvení v přírodě.
- Geometrické fraktály: iterované transformace a křivky vyplňující prostor.
- Algebraické fraktály: od komplexní roviny k vyšším dimenzím.
- Chaotické fraktály: výtvarný chaos a podivné atraktory.
- Symetrie a ornament: periodické dláždění a zámkové mozaiky.
- Neperiodický a speciální ornament: spirální, hyperbolické a aperiodické mozaiky.
- Matematické uzly: topologie uzlování od Keltů po současnost.
- Témata praktických projektů:
letterismus a ASCII art – digitální improvizace – počítačová roláž – generovaná grafika – kvantování funkcí – algoritmický op-art – evoluční algoritmy – chaotické atraktory – bezkontextová grafika – nelineární fraktály – fraktály kvaternionů – fraktální krajina – Escherovy zámkové mozaiky – islámský ornament – mozaiky kruhové limity – výtvarné uzlování – digitální koláž – grafický plakát – výtvarná stylizace obrazu – generativní sochařství.
- Literatura
- povinná literatura
- MANOVICH, Lev. Software Takes Command. Bloomsbury Academic, 2013. ISBN 1-62356-745-9. URL info
- MCCORMACK, Jon, Oliver BOWN, Alan DORIN a Jonatnan MCCABE. Ten Questions Concerning Generative Computer Art. Leonardo: Journal of Arts, Sciences and Technology. 2012. URL info
- doporučená literatura
- CAPLAN, Craig S. The Bridges Archive. The Bridges Organization, 2013. URL info
- FRIEDMAN, Nat a Ergun AKLEMAN. HYPERSEEING. The International Society of the Arts, Mathematics, and Architecture (ISAMA), 2012. URL info
- RADOVIC, Ljiljana. VisMath. Mathematical Institute SASA, Belgrade, 2014. ISSN 1821-1437. URL info
- Výukové metody
- Předmět je tvořen přednáškami a praktickými projekty. Přednášky jsou doplněny o e-learningovou podporu ve výukovém systému Schoology. Od studentů se očekává samostatné studium poskytnutých podkladů, účast na přednáškách a aktivní zapojení se do jejich průběhu formou diskusí.
Projekty jsou zadány formou domácích úloh sledujících výuková témata. Ke každému zadání jsou připraveny volně dostupné tvůrčí aplikace. Výtvarné výstupy jsou vystaveny ve studentské galerii: http://artgorithms.tumblr.com/ - Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou. Výsledná známka odpovídá počtu bodů získaných v průběhu semestru. Studenti absolvují kurz po splnění alespoň poloviny praktických projektů (50 bodů). Ke zkouškovému projektu (dalších 50 bodů) mohou navíc odevzdat esej na libovolné téma související se zaměřením předmětu. Další body (až 25) mohou studenti získat za aktivitu na přednáškách.
Hodnoticí škála: A = 100–90, B=89–80, C=79–70, D=69–60, E=59–50, F<50 bodů. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://artgorithms.droppages.com/anotace
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/IM152