FF:ISKED02 Psychology of education - Course Information
ISKED02 Psychology of education
Faculty of ArtsAutumn 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- RNDr. Michal Černý, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 4. 11. to Mon 2. 12. Mon 12:00–13:40 D21; and Sat 30. 11. 9:00–14:00 C128
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je připravit studenty na výkon učitele odborných předmětů v psychologické části kompetenčního rámce. Kurz využívá interdisciplinární zaměření pedagogů - od psychologů, přes teoretické pedagogy až po praktiky s bohatou edukační praxí. Spojuje teoretickou a praktickou složku edukace.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování kurzu student:
orientuje se v základních tématech a problémech pedagogické psychologie zaměřené na edukační prostředí;
dokáže analyzovat a řešit běžné školní kauzuistiky;
má dobrý přehled o dostupné literatuře k tématu, kterou aktivně využívá;
zvládá psychologické aspekty běžné pedagogické komunikace ve třídě;
chápe a reflektuje základní psychologickou dimensi výuky;
reflektuje psychodidaktickou složku vzdělávacího procesu. - Syllabus (in Czech)
- Probíraná témata v rámci kurzu (nejde o chronologickou osnovu, ale o sobour reflektovaných témat):
- Obecná psychologie, metody, výzkumy, témata
- Psychologie osobnosti – motivace, dědičnost, struktura a složky osobnosti, dynamika osobnosti, self
- Vývojová psychologie a kognitivní činitelé – vývoj inteligence, vývoj řeči, tvořivost, schopnost učení.
- Vybraná témata z pedagogické psychologie: styl učení, metody učení, evaluace a evaluační nástroje
- Sociální interakce ve škole, klima třídy, sociální percepce a řízení třídy
- Osobnost pedagoga, autoevaluace pedagoga
- Profesní dovednosti pedagoga, zátěže učitelské profese, syndrom vyhoření
- Interakce pedagog – žák, pedagog – rodič, rodič – žák
- Řešení konfliktů ve třídě, předcházení patogenním jevům
- Psychologie v kyberprostředí, psychologie na sociálních sítích
- Počítačové hry a počítačové závislosti
- Základní pedagogické diagnostické metody, metody pedagogicko-psychologického výzkumu
- Školní psycholog, pedagogicko-psychologická poradna
- Nejčastější pedagogicko-psychologické problémy a metody jejich řešení
- Verbální a neverbální komunikace
- Literature
- required literature
- ČERNÝ, Michal. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání (Pedagogical-psychological issues of online education). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 130 pp. ISBN 978-80-210-8925-9. info
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- not specified
- PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie : pro studenty pedagogických oborů. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 276 stran. ISBN 9788027105328. URL info
- ROLLNICK, Stephen and Hana ANTONÍNOVÁ. Motivační rozhovory ve škole. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 183 stran. ISBN 9788026212744. info
- KUSÁK, Pavel and Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 150 s. ISBN 8024402939. info
- DAŘÍLEK, Pavel and Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra and Miroslava ČAPKOVÁ. Ke spolupráci školy s pedagogicko-psychologickou poradnou a rodiči při řešení výchovných a výukových problémů (On school/psychological and educational counselling centres/parents collaboration in solving educationals problems). In Výchovný poradce v současné škole. 1997th ed. Brno: PPP Brno, 1997, p. 22-25. info
- Pedagogická psychologie. Edited by František Jiránek. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1997, 164 s. ISBN 807194081X. info
- ČÁP, Jan. Pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 1963, 332 s. info
- Teaching methods (in Czech)
- Studenti na základě práce s interaktivní osnovou vypracovávají úkoly a reflexi četby. V průběhu semestru pak absolvují setkání nad vybranými problémy a kauzuistikami z pedagogické praxe. Na konci obhajují drobný projekt a skládají test.
- Assessment methods (in Czech)
- Průběžné úkoly, řešené kauzuistiky, test, projekt.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
General note: Předmět je určen pouze pro studenty CŽV.. - Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2019/ISKED02