ISKM69 Design in context

Faculty of Arts
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/30/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Roman Sellner Novotný (lecturer)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Timetable
Wed 14:00–15:40 C128
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Design je v současnosti často spojován buď s uměleckou praxí (grafický design) nebo s businessovou tvorbou produktů a služeb (service design, webdesign). Design jako takový však vzchází z určitého a často nereflektovaného společensko-politického podhoubí. Norman Potter - designér a politický aktivista - napsal v roce 1968, že design je především o hledání vztahu (klienta a designéra, ale i produktu/služby a prostředí, toho, co je a není žádoucí v daném politickém kontextu, toho, co reflektuje neudržitelný stav klimatu a toho, co vzchází z dominantního socio-kulturního řádu).
V současnosti se designová praxe a teorie ve formě cirkulárního, potažmo kritického a spekulativního designu posouvá k větší reflexi aktuálních společenských témat. Klimatická změna, k níž společnost neví, jak se postavit, vyčerpávání ekonomických systémů, ať už je budeme nazývat jakkoliv, konfrontace s ICT a umělou inteligencí, kdy cloudové platformy typu Google nebo Facebook získávají suverénnější status než většina národních států a mnoho dalšího.
Filosof a teoretik designu Benjamin Bratton říká, že už dnes designujeme pro rok 2050, jen ne moc dobře, protože nereflektujeme jednak to, co design způsobuje, jednak jak by mohl přispět k řešení výše zmíněných problémů.
Cílem tedy je:
- znalost teorií a přístupů, které se v oblasti designu objevují
- přinést studentům vhled do designu nejen skrze praxi, ale i teorii, skrze nezamýšlené důsledky jednání a promýšlení hlubších souvislostí toho, co to znamená “designovat”
- schopnost reflektovat designové projekty na základě znalosti teorií human-centered designu, user-centered designu a spekulativního a kritického designu
Learning outcomes (in Czech)
- absolventi předmětu jsou schopni kriticky reflektovat současnou designovou praxi a ukotvit design a osobu designéra v širších společenských, kulturních, politický a ekologických souvislostech
- absolventi dokážou své znalosti využít při psaní kritické eseje
Literature
    required literature
  • STERLING, Bruce. Vytváření věcí. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019. Katedra. ISBN 978-80-87989-86-9.
  • POTTER, Norman. Co je designér: věci, místa, sdělení. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. Katedra. ISBN 978-80-87989-58-6.
    recommended literature
  • REDSTRÖM, Johan. Making design theory. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, [2017]. Design thinking, design theory. ISBN 978-026-2036-658.
  • ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
  • LATOUR, Bruno. Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem : výbor z textů 1988-2013. Edited by Tereza Stöckelová, Translated by Čestmír Pelikán. Vydání první. Praha: tranzit.cz, 2016, 250 stran. ISBN 9788087259375. info
  • BRATTON, Benjamin H. The stack : on software and sovereignty. Cambridge, Massachusetts: The MIT press, 2015, xx, 502. ISBN 9780262029575. info
  • DUNNE, Anthony and Fiona RABY. Speculative everything : design, fiction, and social dreaming. London, England: MIT Press, 2013, ix, 224. ISBN 9780262019842. info
Teaching methods (in Czech)
- přednášky se seminárními prvky. Přednášková část seznámí účastníky kurzu s jednotlivými tématy z oblasti současné teorie designu. Výklad bude doplněn o diskuze se studenty na základě probírané látky a zadaných textů.
Assessment methods (in Czech)
- četba zadaných textů
- účast na diskuzích
- esej na 5 NS reflektující probrané učivo
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: interaktivní bloková výuka.
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2019/ISKM69