FF:PBB106 Komunikace v por. práci - Informace o předmětu
PBB106 Komunikace v poradenské práci
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/4/0. výuka 1x za 14 dní. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Krátká (přednášející)
Mgr. Jeanne Radosová (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 14:00–17:40 C41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 0/7 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_)
- Cíle předmětu
- Kurz je koncipován jako nácvik komunikačních dovedností využitelných v průběhu poradenského procesu. Cílem kurzu je naučit se rozpoznávat problematické komunikační vzorce klientů a vhodně na ně reagovat. Cílem je také posílit schopnosti kongruence v poradenské práci a sebereflexe vlastních komunikačních vzorců poradce. Teoretickým východiskem kurzu je učení Virginie Satirové (Model růstu) a její žákyně Pauly Englanderové – Goldenové.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni:
• aplikovat teorii Virginie Satirové
• rozpoznat své komunikační vzorce a komunikační vzorce druhých lidí
• nabývat větší jistotu při zvládání stresových situací
• refektovat sami sebe a svou práci, čímž posílí svou identitu jako poradce
• navázat kontakt s klientem a poskytnout mu sociální oporu - Osnova
- Osnova:
- • Komunikace v průběhu poradenského procesu (teorie komunikace v Modelu růstu charakteristika verbální i neverbální komunikace)
- • Kongruentní komunikace v poradenské praxi
- • Komunikační vzorce chování
- • Usmiřující vzorce chování
- • Obviňující vzorce chování
- • Pasivně agresivní vzorce chování
- • Rušící vzorce chování
- • Poučující vzorce chování
- • Sebeúcta v komunikaci.
- Literatura
- povinná literatura
- SATIROVÁ, V. Kniha o rodině: Základní dílo psychologie vztahů. Praha: Práh, 2006, 357 s. ISBN 80-7252-150-0. info
- SATIR, Virginia. Model růstu : za hranice rodinné terapie. Brno: Cesta, 2005, 303 s. ISBN 8072950711. info
- doporučená literatura
- SATIR, Virginia a Michele BALDWIN. Terapie rodiny : krok za krokem podle Virginie Satirové. Translated by Matěj Černý. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 150 s. ISBN 9788026201793. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokově formou skupinových setkání. Kurz má výcvikový charakter. Využívají se techniky osobnostního rozvoje jako např. techniky tělesných soch, hraní scének, nácvik sebezáchovných pozic, řízených imaginací se seberozvojovou tématikou apod.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá blokově formou skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutná aktivní účast, pravidelná docházka, písemně zpracovaná sebereflektivní část kurzu a účast na závěrečné skupinové diskusi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PBB106