FF:RJU_10 Didaktika ruštiny I - Informace o předmětu
RJU_10 Didaktika ruštiny I
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 B2.41
- Předpoklady
- Předměty obecného základu učitelské způsobilosti ve stanoveném rozsahu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_) (2)
- Cíle předmětu
- Základním cílem předmětu je převést teoretické poznatky z obecných předmětů vyučovaných v rámci přípravy k učitelské způsobilosti do konkrétních podmínek výuky ruského jazyka a literatury. Jedná se především o umění konkretizovat prvky motivující ke studiu tohoto jazyka a kultury obecně, uvědomit si základní odlišnosti ruštiny jako slovanského jazyka od jazyka českého, příp. slovenského a dokázat s nimi pracovat ve výuce. Patří sem i schopnost posoudit vhodnost jednotlivých metodických postupů pro výuku různých jazykových a kulturních fenoménů, a to s ohledem na věkové a psychologické charakteristiky edukantů i na specifické cíle výuky (včetně např. specializovaných jazykových kurzů).
- Výstupy z učení
- Studenti budou na konci kurzu schopni:
- znát konkrétní postupy při přípravě výuky ruštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti a motivace edukantů a zaměřit se na získání praktických zkušeností při výuce;
- připravit si vlastní konkrétní postupy použitelné v práci s edukanty různé úrovně v rámci vyučování;
- diskutovat o teoretických východiscích vyučování ruskému jazyku a literatuře, srovnat je se stávající praxí ve školách a vyvodit důsledky pro vlastní postupy v konkrétních situacích;
- respektovat při přípravě jednotlivých témat výuky specifika mateřských jazyků (čeština/slovenština) a cílového jazyka (ruština). - Osnova
- Základními body jsou:
- 1. Definování cílů výuky s ohledem na cíle a charakteristiku skupiny edukantů.
- 2. Určení specifik vyučovaných a volba vhodného metodického postupu včetně stanovení adekvátního způsobu ověřování znalostí.
- 3. Plánování výuky na dané časové období (vyučovací hodina, čtvrtletí, pololetí, školní rok).
- 4. Příprava učitele na hodiny s ohledem na motivaci pro rozšiřování znalostí ruského jazyka, literatury a kultury.
- 5. Nácvik produktivních i reproduktivních činností ve výuce při zohledňování jednotlivých vyučovaných jevů.
- 6. Volba vhodné metody při výuce konkrétních jevů (např. nácvik nové slovní zásoby, fonetických dovedností, teoretických poznatků o gramatice cílového jazyka atp.).
- 7. Typy konkrétních vyučovacích hodin a jejich charakteristiky, možnosti aktivizace ve výuce s ohledem na specifika vyučovaného předmětu (ruský jazyk a literatura).
- 8. Osvojování konkrétních znalostí a dovedností včetně jejich upevňování.
- 9. Hodnocení toho, jak byly dosaženy cíle výuky (výběr vhodné metody ověření znalostí/dovedností).
- 10. Specifika ruštiny jako slovanského jazyka při výuce Čechů/Slováků.
- 11. Ověřování znalostí a zpětná vazba k výkonu vyučovaných.
- 12. „Klasické“ školní vzdělávání a možnosti jeho úprav v jiných typech vzdělávacích programů (jazykové kurzy, semináře atd.).
- 13. Technické pomůcky a jejich využívání ve vyučování s ohledem na efektivitu vyučovacího procesu.
- Literatura
- doporučená literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
- FOLPRECHTOVÁ, Jana a Eva KŘEČKOVÁ. Jazykové a komunikativní hry v ruštině : na pokročilém stupni výuky. Ostrava: Montanex, 2006, 90 stran. ISBN 8072252232. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- neurčeno
- ČAPEK, R.: Moderní didaktika Lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada, Praha 2015. 624 stran. ISBN 978-80-247-3450-7
- GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
- Problematika výběru učiva pro vyučování ruštině v české škole, otázky jeho prezentace a nácviku v učebnicích (učebních pomůckách) a při vlastním vyučovacím procesu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 114 s. ISBN 80-7041-952-0. info
- Výukové metody
- - seminární aktivity
- skupinové aktivity
- diskuse
- prezentace zadaných úkolů - Metody hodnocení
- - Interaktivní výuka propojující teoretické poznatky s diskusemi;
- příprava a prezentace referátů studenty;
- výměna zkušeností;
- hodnocení a komentář jak ze strany studentů, tak vyučujícího. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/RJU_10