FF:UZFJA104 Didaktika francouzštiny I - Informace o předmětu
UZFJA104 Didaktika francouzštiny I
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Stéphanie Maria O. Dufond (pomocník)
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 G22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: . - Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- - Získání základních informace z lingvodidaktiky - Pochopení současných tendence ve vývoji cizojazyčného vyučování s přihlédnutím na specifičnosti francouzského jazyka.
- Osnova
- Program je zaměřen na definici pojmů, vývoj metodických směrů, cíle výuky, didaktické a metodické principy vyučování cizím jazykům, roli učitele ve výuce a autonomii žáka. Zvláštní pozornost je pak věnována jazykovým prostředkům a nácviku základních řečových dovedností, komunikativní kompetenci, organizačním formám vyučování a typům vyučovacích hodin, učebnicím francouzského jazyka, práci s audiovizuálními prostředky, aktivizaci žáků a aktualizaci učiva, typologii cvičení. Dále se pozornost rovněž soustřeďuje na problematiku chyby, kontrolu, zkoušení, hodnocení a klasifikaci.
- Literatura
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Puren, Ch. Histoire des méthodologies de l' enseignement des langues, CLE International, 1988
- Coste, D., Vingt ans dans l' évolution de la didactique des langues, Hatiere Didier, 1994
- Moirand, S., Enseigner a communiquer en langue étrangere, Hachette, 1990
- Galisson,R., Coste,D. Dictionnaire de didactique des langues, Hachette, 1976
- Zarate, G., Représentation de l' étranger et didactique des langues, Didier, 1995
- Dabene, L., Reperes sociolinguistiques pour l' enseignement des langues, Hachette, 1994
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášky: seznámeni s vývojem metodických směrů, definice základních pojmů z lingvodidaktiky v kombinaci s konkrétními příklady aktivit k základním řečovým dovednostem při práci s cizojazyčnými texty. Formou vypracování "fiche pédagogique" k jedné francouzské učebnici a její prezentací pak student prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s praktickými dovednostmi.
- Metody hodnocení
- Zápočet získává student při 80% účasti na přednáškách. Součástí zápočtu je prezentace analýzy jedné z francouzských učebnic, kterou studenti vypracují a prezentují v průběhu semestru. U zápočtu je pak vyžadována analýza jedné francouzské odborné publikace z oboru lingvodidaktiky a pohovor na téma vyplývající z dané problematiky.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Lze zapisovat až po úspěšném složení bakalářské zkoušky.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/UZFJA104