FF:CJBC739 Tvůrčí psaní - Informace o předmětu
CJBC739 Tvůrčí psaní pro bohemisty
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 10:00–13:40 B2.22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Výběrový seminář je určen zájemcům o využití technik tvůrčího psaní při rozvoji své schopnosti vnímat estetické kvality literárního textu.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět principu výstavby uměleckého textu; interpretovat prostřednictvím vlastní zkušenosti estetické působení textu; vytvořit esteticky komunikující sdělení.
Cílem semináře je rozvíjení individuálního kreativního potenciálu, není však nutná žádná zkušenost s psaním uměleckých textů. - Výstupy z učení
- Práce v semináři je založena na řízeném psaní v kolektivu za pomoci stimulačních technik, technik na odblokování a technik asociativních (např. clustering, abecedář, akrostich, automatické psaní k tématu).
Absolvent kurzu bude schopen porozumět tvůrčím principům tvorby složitých textů různých žánrů; vyložit rozdílné komunikační funkce textu a tvořit úspěšně komunikující texty. - Osnova
- Kolektivní text (Klubíčko)
- Automatický text řízený
- Akrostich
- Variace experimentální poezie
- Digrese v literárním textu
- Změna žánru
- Změna vypravěčské perspektivy
- Clustering k fotografii
- Příběhy podle fotografií
- Zastavený čas
- Literatura
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- RUT, Přemysl. Menší poetický slovník v příkladech : a-z 1974-1981. Praha: Mladá fronta, 1985. info
- FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 226 s. ISBN 978-80-210-8545-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8545-2017. Čítárna Munispace info
- FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 226 s. ISBN 978-80-210-6121-7. info
- Výukové metody
- Individuální textová cvičení, skupinová práce, diskuse, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: aktivní účast v seminářích, portfolio komentovaných textů.
- Informace učitele
- V případě nadlimitního zájmu mohou být uděleny až tři výjimky na základě motivačního dopisu. Minimální počet účastníků pro otevření semináře je 6. Kontaktní výuka v PS 2020 bude probíhat 1 x 4 hodiny z 14 dní.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících. Maximální počet účastníků je 12 osob.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/CJBC739