FF:IMK47 Kánon umění nových médií I - Informace o předmětu
IMK47 Kánon umění nových médií. The best of new media art I
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin výuka, 8 hodin konzultace. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Adam Franc, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Ivičič (přednášející)
Mgr. Monika Szűcsová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 9. 10. 11:00–12:40 N21, Pá 23. 10. 11:00–12:40 N21, Pá 20. 11. 11:00–12:40 N21, Pá 4. 12. 11:00–12:40 N21
- Předpoklady
- Studenti budou schopni : Formulovat názory na významná díla mediálního umění; Rozpoznat vlivy, které na zformulování této um. oblasti působily; Interpretovat vybraná mediální díla; Analyzovat díla mediálních umělců s ohledem na jejich místo v rámci mediálního umění a celkovou tvorbu autora; Zhodnotit přínos klíčových děl z historie vztahu umění-technika pro vývoj mediálního umění.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Seminář seznámí posluchače s významnými nebo charakteristickými díly umění nových médií. V prvním semestru tohoto dvousemestrálního kurzu se zaměříme především na tvorbu zpětně chápanou jako předchůdci umění nových médií s důrazem na umění 20. století.
- Osnova
- Podzimní semestr Téma: Archeologie nových médií: koncept člověk-stroj v 1. polovině 20.století. Metropolis (F. Lang, 1927), Modern Times (Ch. Chaplin, 1936), Muž s kinoaparátem (D. Vertov, 1929) Téma: Předchůdci umění nových médií, umělecká avantgarda a experimentální film v 60´ Futuristé a zvuk – Marinettiho zvukové koláže, The Last Machine (dokument o počátcích filmu), Experimentální film: DADA cinema, Fluxus Films, Téma: John Cage: Imaginary Landscapes, HPSCHD Téma: Počátky videoartu: Nam June Paik: Lessons from the VideoMaster-DVD, Wolf Vostell, Bill Viola:THE EYE OF THE HEART, BBC Portrait. Woody Vasulka: Virtuální houbaření. Iluminace, 2006 DVD Milan Adamčiak: Muzikológ a tvorca: Opak je pravdou, Dokumentárny film, 2008 Téma: Fenomén Expo Edgard Varèse - Le Corbusier - Iannis Xenakis: Poème électronique (Expo, 1958). Legendární multimediální instalace v pavilonu Philips. Laterna Magika (Expo 1958, dokument), Kinoautomat (R. Činčera, DVD). Téma: Média a performance. Multimédia DVD: R.Rauschenberg: 9 Evenings: Theatre & Engineering, 1966 DVD Iannis Xenakis: Electronic music Zdeněk Pešánek - Svetlo Proniká Tmou, 1930 Korot/Reich:: Three Tales: „multimedia opera“ Iannis Xenakis KarlHeinz Stockhausen: Helicopter String Quartet Téma: ČS videoart. Video a intermédiá Téma: Akutálna videotvorba.
- Literatura
- doporučená literatura
- Artists as inventors - inventors as artists. Edited by Dieter Daniels - Barbara U. Schmidt. Ostfildern: Hatje Cantz, 2008, 237 s. ISBN 9783775721530. info
- TRIBE, Mark a Reena JANA. New media art. Edited by Uta Grosenick. Köln: Taschen, 2006, 95 s. ISBN 3822830410. info
- RUSNÁKOVÁ, Katarína. V toku pohyblivých obrazov : antológia textov o elektronickom a digitálnom umení v kontexte vizuálnej kultúry. 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola výtvarných umení, 2005, 193 s. ISBN 8088675979. info
- Výukové metody
- AV projekce, seminář, tímová reflexe rozvíjející interpretaci prezentovaných děl, samostatná četba
- Metody hodnocení
- Ukončenie pozostáva z dvoch zložiek: Prvou je audio alebo videozáznam / audiovizuálna alebo zvuková prezentácia v rozsahu 1 až 5 minút. Druhou je sprievodný teoretický koncept/anotácia k tomuto dielu (rozsah min 2 A4) Zadanie: použite ľubovoľné prístupy a stratégie a vytvorte nové spracovanie staršieho diela z histórie umenia nových médií. Umiestnite staré dielo do súčasného kontextu a dajte mu nový význam. Reagujte súčasnými technologickými možnosťami na avantgardné postupy, myšlienky, stratégie. Zatiaľ čo historická avantgarda a jej staré médiá priniesli nové formy a spôsoby zobrazovania skutočnosti a nové spôsoby videnia sveta, súčasné umenie technológií sa sústreďuje na nové spôsoby manipulovania a sprístupnenia dát.Dnešný autor/divák (prosumer) stojí u zrodu určitého usporiadania, určitého systému a je schopný vytvoriť si vlastný príbeh ako odpoveď na to, čo práve videl, príbeh so svojimi vlastnými odkazmi. Cieľom tohto spôsobu ukončenia audio-vizuálneho seminára je schopnosť poslucháčov vyjadriť sa nielen teoretickým textom, ale aj pomocou vlastnej audio-vizuálnej tvorby. AV seminár má iba poukázať na kľúčové diela archeológie nových médií úzko spätými s významnými konceptmi a vznikom nových umeleckých prístupov. Je na poslucháčovi, ako sa vysporiada so zadaním. V súčasnosti už každý disponuje akýmkoľvek záznamovým médiom a taktiež sú k dispozícií open source software, freeware na úpravu digitálneho záznamu, internet je preplnený voľne dostupnými ukážkami diel. Cieľom je podnietiť poslucháčov k aktívnemu vyhľadávaniu dostupných dát a nástrojov ich spracovania a k aktívnej práci a manipulácií s nimi.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/IMK47