FF:RJU_03 Pedagogická praxe interní - Informace o předmětu
RJU_03 Pedagogická praxe interní
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 180 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc. (cvičící)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Bc. Zbyněk Michálek (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Didaktika ruštiny I
Didaktika ruštiny II - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-RJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je propojení teoretických znalosti jazyka a metodiky jeho výuky s praktickými zkušenostmi studenta. Jedná se o náslechy a výstupy v rámci kurzů Ruština pro neruštináře na Filozofické fakultě MU pod vedením tutora s následnou vzájemnou reflexí a reflexí s tutorem.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student/studentka schopen/schopna:
- definovat cíle výuky svěřeného předmětu;
- vytvořit plán výuky předmětu na jeden semestr;
- stanovit vyučovací metody adekvátní cílům a specifikům dané skupiny edukantů;
- určit vhodnou učebnici a případnou potřebu doplňkových materiálů;
- připravit si doplňkové materiály potřebné pro výuku;
- postupovat podle zpracovaného plánu a vyhodnocovat dosahování cílů;
- spolupracovat s partnerem, s nímž kurz povede, s tutorem i s oborovým didaktikem při případných úpravách postupu výuky. - Osnova
- Základní etapy průběhu předmětu:
- 1. Příprava na vlastní výuku a úkoly: definování svěřené skupiny a jejích specifik; stanovení cílů určeného kurzu; určení metod práce; pojmenování metod ověřování toho, jak a nakolik jsou dosahovány cíle výuky; určení vhodné učebnice a doplňkových materiálů; stanovení učebního plánu; konzultace s tutorem/oborovým metodikem (60 hod.).
- 2. Vlastní výuka (24 hod.).
- 3. Výuka v tandemu: spolupráce s partnerem, s nímž student kurz vede (12 hod.).
- 4. Podíl na provozu školy (34 hod.).
- 5. Sdílení a reflexe zkušeností ze samostatné výuky a výuky v tandemu pod garancí oborového didaktika (30 hod.).
- 6. Vypracování seminární práce k reflexi interní praxe (20 hod.).
- Literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela. Začínající učitel – zkušený učitel: profesní vývoj učitele. In Seminář Výzkumný záměr PdF UK Praha. 2011. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- Výukové metody
- - Příprava vlastních vyučovacích hodin;
- vytvoření případných doplňkových materiálů;
- vedení konkrétních vyučovacích hodin samostatně a v tandemu;
- analýza vlastního výkonu a výkonu partnera ve výuce v tandemu;
- reflexe výuky pod vedením oborového didaktika;
- vedení pedagogického deníku jako nástroje podpory reflexe a sebereflexe;
- plnění případných (zadaných) úkolů v učitelském portfoliu;
- odevzdání deníku praxe ke kontrole. - Metody hodnocení
- Odevzdání seminární práce (sebereflexe vlastní výuky a výuky v tandemu).
Zápočet. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/RJU_03