FF:PGB010 Method. of Educ. Science - Course Information
PGB010 Methodology of Educational Science
Faculty of ArtsAutumn 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Thu 16:00–17:40 D22
- Prerequisites (in Czech)
- PGB002 Gen. Educ. Science && PGB003 Educational Theories
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Digital Technologies in Education (programme FF, B-PG_)
- Pedagogy (programme FF, B-PG_) (3)
- Course objectives
- This course is an introduction to the issues of pedagogical research. It enables the students to understand the process of empirical scholarly attitude to reality. It examines the difference between the qualitative and quantitative research and provides students with basic insight into the pros and cons of various methodological procedures, their validity and reliability. At the end of the course students should be able to: critically evaluate adequacy of the research design and evaluate methodological relevance of the research.
- Learning outcomes
- At the end of the course students should be able to:
- describe specific research designs;
- plan the process of empirical educational research;
- critically evaluate adequacy of the research design;
- evaluate methodological relevance of the research. - Syllabus
- Educational sciences as social science.
- Contemporary trends in educational research in the Czech republic and in the world.
- Model of empirical science.
- Process of empirical research.
- Hypothesis, verification and falsification of hypotheses. Statistical testing.
- Operationalization.
- Measurement, validity and reliability.
- Main research designs: survey, experimental research, action research, testing etc.
- Theoretical methods.
- Literature
- required literature
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- recommended literature
- CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- STRAUSS, Anselm and Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 48 s. ISBN 8070674695. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Teaching methods
- Lectures, class discussions and individual project.
- Assessment methods
- Test with open questions (70%), individual projects (30%)
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/elf
- Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2021/PGB010