FF:CJCC09 Analýza lit. textu pro ciz. I - Informace o předmětu
CJCC09 Analýza literárního textu pro cizince I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Biljana Manolova, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Petr Šipka
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 D43
- Předpoklady
- Seminář bude zaměřen na vývoj studentových schopností porozumět českým literárním textům a předložit jejich argumentovanou interpretaci. Náplní semináře budou interpretace vybraných děl české literatury; texty jsou přirozeně voleny především s ohledem na literární kvality, ale s přihlédnutím k funkci, kterou česká literatura často v dějinách plnila – tedy s ohledem na společenské a politické vlivy. Z výkladu a diskuze by měl vyvstat obraz specifických rysů českého literárního vývoje na pozadí českých kulturních dějin. (Zásadní prostor bude věnován literatuře 20. století, nicméně nelze opomenout novější vývojové fáze.)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Čeština pro cizince (program FF, B-CJ_)
- Čeština pro cizince (program FF, B-FI)
- Cíle předmětu
- Seminář bude zaměřen na vývoj studentových schopností porozumět českým literárním textům a předložit jejich argumentovanou interpretaci. Náplní semináře budou interpretace vybraných děl české literatury; texty jsou přirozeně voleny především s ohledem na literární kvality, ale s přihlédnutím k funkci, kterou česká literatura často v dějinách plnila – tedy s ohledem na společenské a politické vlivy. Z výkladu a diskuze by měl vyvstat obraz specifických rysů českého literárního vývoje na pozadí českých kulturních dějin. (Zásadní prostor bude věnován literatuře 20. století, nicméně nelze opomenout novější vývojové fáze.)
- Výstupy z učení
- Po ukončení semináře bude student schopen:
- analyzovat a interpretovat vybrané texty české literatury;
- orientovat se v českém literárním kontextu 20. a 21. století;
- srovnat český literární vývoj 20. a 21. století s literárním vývojem země, ze které pochází;
- aplikovat získané znalosti při analyze literárních textů. - Osnova
- Program semináře na podzimní semestr 2022/23:
- středa 21. 9. - metody a formy práce s literárními texty
- pondělí 26. 9. - Karel Čapek: Hordubal, Povětroň, Obyčejný život
- pondělí 3. 10. - Václav Havel: dramata
- pondělí 10. 10. - Jan Skácel: malé recenze
- pondělí 17. 10. - Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
- pondělí 24. 10. - Josef Škvorecký: Zbabělci
- pondělí 31. 10. - Milan Kundera: Slavnost bezvýznamnosti
- pondělí 7. 11. - Marek Šindelka: Únava materiálu
- pondělí 14. 11. - Jakuba Katalpa: Němci
- pondělí 21. 11. - Jan Němec: Možnosti milostného románu
- pondělí 28. 11. - Kateřina Tučková: Bílá voda
- pondělí 5. 12. - závěrečná zkouška (školní esej)
- Náplní semináře budou interpretace úryvků výše uvedených textů, které se pokusíme zařádit do souvislosti literárního života a společenské situace daného období.
- Literatura
- doporučená literatura
- LEHÁR, Jan. Česká literatura od počátků k dnešku. 2., dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004, 1078 s. ISBN 80-7106-308-8. info
- Výukové metody
- Četba k tématu (seznam povinných úryvků). Vypracování referátu a jeho ústní prezentace. Náplní semináře budou interpretace úryvků výše uvedených textů, které se pokusíme zařadit do souvislostí literárního života a společenské situace daného období. Součástí metody bude také porovnání s literárním vývojem v zemích, ze kterých účastníci semináře pocházejí.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen závěrečnou zkouškou. Závěrečná zkouška má formu školního eseje (do 5 stran) na zadané téma. Školní esej se píše v poslední hodině výuky - viz osnova předmětu. Známka je udělena na základě školního eseje.
K připuštění k závěrečné zkoušce je třeba 70% aktivní účast ve výuce a prezentace na zadané téma.
Aktivní docházkou se rozumí připravenost na výuku (nastudované texty, připravená prezentace apod.) a plnění úkolů stanovených vyučujícím.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/CJCC09