FF:MUM_019 Výstavní muzejní didaktika - Informace o předmětu
MUM_019 Výstavní muzejní didaktika
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Monika Frecerová (přednášející)
prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Pavol Tišliar, PhD.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 6. 10. 14:00–17:40 M21, Čt 20. 10. 14:00–17:40 M21, Čt 24. 11. 14:00–17:40 M21, Čt 8. 12. 14:00–17:40 M21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, N-MU_) (3)
- Cíle předmětu
- Výstavní muzejní didaktika seznámí studenta se základními didaktickými principy při tvorbě výstav a expozic od počáteční fáze návrhu, přes realizaci až po proces evaluace. Za účelem posílení objektivní interpretace muzejního obsahu ukáže východiska obecné pedagogiky i psychologie a jejich využití ve výstavní činnosti. Teoretické znalosti přenáší do vlastní praktické zkušenosti prostřednictvím přímé participace na předmětu muzejního výstavnictví. Bez ohledu na svoji budoucí odbornou profilaci vychází po absolvování obou muzejně didaktických předmětů (Prezentační muzejní didaktika, Výstavní muzejní didaktika) připraveni na funkční spolupráci s muzejním pedagogem, či na výkon muzejně edukačního profese vůbec.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- definuje význam muzejní didaktiky při tvorbě výstav;
- popíše muzejně didaktické zásady v rámci muzejního výstavnictví;
- charakterizuje didaktické prostředky a jejich přínos;
- aplikuje nabyté teoretické poznatky do připravované výstavy v rámci předmětu muzejního výstavnictví. - Osnova
- výstavní muzejní didaktika – její přínos a zásady
- didaktické prostředky – definice, klasifikace, rizika a přínosy
- využití moderních technologií, přesah muzejní edukace do online prostoru
- aplikace teoretických poznatků do praktické realizace výstavy
- Literatura
- povinná literatura
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 361 stran. ISBN 9788024443027. info
- POLÁKOVÁ, Zdena. Inspiration muzejní pedagogiky. Vydání: 1. Brno: Dětské muzeum - Centrum muzejní pedagogiky, 2010, 190 stran. ISBN 9788070283615. info
- doporučená literatura
- TALBOYS, G. K.: Museum Educator´s Handbook, Londýn 2000
- Metodiky Kunstkomora v tabletu 1-3, dostupné z WWW: http://ww2.urad.muo.cz/edukace/
- TIŠLIAR, Pavol, Monika MAŽÁROVÁ a Lucie JAGOŠOVÁ. Baráky u Svatobořic: pohled do dějin 1914-1950. Putovní výstava z pohledu teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 114 s. ISBN 978-80-210-9507-6. info
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 9788024430034. info
- JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika : metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010, 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- Výukové metody
- frontální, skupinová a kooperativní výuka
- Metody hodnocení
- Pro ukončení předmětu je nutné odevzdat závěrečnou didaktickou analýzu ke stanovenému tématu v písemné podobě a během ústní formy kolokvia závěry v předložené analýze okomentovat a doplnit.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/MUM_019