FF:PAMK147 Age management - Informace o předmětu
PAMK147 Age management
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 10. 13:00–18:40 B2.34, Pá 18. 11. 8:00–11:40 B2.34
- Předpoklady
- ! PAM147 Age management
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se v rámci vyučovaného kurzu seznámí se základními teoretickými východisky, principy, cíli, nástroji a možnostmi implementace age managementu do praxe. Dílčím cílem předmětu je seznámení s problematikou stárnutí populace a sní souvisejícími socioekonomickými a kulturními aspekty, situací na trhu práce v České republice, aktuálními trendy pracovního prostředí u všech generací pracovníků a měření pracovní schopnosti prostřednictvím nástroje WAI. Získané informace budou moci studenti využít prostřednictvím zpracování vlastního úkolu a dále aplikovat získané znalosti a dovednosti v samotné praxi. Mezi metody používané v průběhu kurzu patří především přednáška a diskuse nad tématy. Studenti budou moci vzájemně diskutovat rovněž prostřednictvím fóra v e-learningu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - analyzovat situaci dané organizace v oblasti age managementu - implementovat principy age managementu do praxe - navrhnout jednotlivá opatření age managemtu - analyzovat aktuální trendy na trhu práce
- Osnova
- 1.Základní východiska age managementu (stárnutí, stáří, demografická situace v České republice) 2.Vznik a vývoj age managementu; ukotvení ve strategických dokumentech 3.Generace na trhu práce (silné a slabé stránky jednotlivých generací a jejich očekávání; zaměstnanost jednotlivých generací; příklady systémových projektů v České republice) 4.Ohrožené cílové skupiny na trhu práce a jejich specifika – absolventi, rodiče, 50+, senioři (aktuální situace; opatření a nástroje na podporu specifických cílových skupin; prevence nezaměstnanosti) 5.Adaptace a příprava na stáří; koncept aktivního a úspěšného stárnutí; konec pracovní kariéry; adaptace na postproduktivní fázi života 6.Age management v organizaci – řízení věkové struktury pracovníků v organizaci (personální plánování, získávání a výběr zaměstnanců; adaptace zaměstnanců; hodnocení zaměstnanců; odměňování a péče o zaměstnance; vzdělávání a rozvoj pracovníků; slaďování profese a rodiny; talent management; sociální odpovědnost organizace; přínosy a rizika age managementu v organizaci) 7. Psychologické a personální aspekty věkové diskriminace v různých fázích profesního života (stereotypy; ageismus; diversity management) 8.Mezigenerační sdílení znalostí v organizaci; opatření age managementu v personálním systému 9.Zdraví a kvalita života starších pracovníků a možná opatření (pracovní prostředí; fyzická zátěž; duševní zátěž; organizace práce) 10.Work Ability Index (WAI) – Index pracovní schopnosti (podpora pracovní schopnosti u různých věkových skupin) 11.Profesní seniorita® a její využití u různých cílových skupin 12.Příklady projektů a dobré praxe age managementu v České republice a zahraničí 13.Výstupy závěrečných projektů
- Literatura
- doporučená literatura
- Cimbálníková, L. a kol. (2011). Age Management. Komparativní analýza podmínek a přístupů využívaných v České republice a ve Finsku. Praha: AIVD ČR.
- Novotný P. a kol. (2014). Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění Age managementu v České republice. Praha: AIVD.
- Ilmarinen, J. (2008). Jako si predĺžit aktívny život. Starutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda.
- Rabušicová, M., Brücknerová, K., Kamanová, L., Novotný, P., Pevná K., & Vařejková, Z. (2016). Mezigenerační učení: Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
- Ilmarinen, J. (2009). Work Ability – a comprehensive concept for occupational health research and prevention. Scandinavian Journal of Work, Environment and Health, 35(1), s. 1-5.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, diskuse
- Metody hodnocení
- závěrečný projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/PAMK147