PGM101 The innovation in a czech school

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
Tue 14:00–15:40 D51
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Inovation, change, development and improvement in education system are discussed in the course on the background of theories of innovation and organizational theories. The theory of innovation is presented. Innovative movements within the czech educational system after year 1989 are discussed in the course with special attention to low, policy and social framework. Special attention is paid to innovations at the level of schools and teachers work.
Learning outcomes
At the end of the course students should be able to:
- understand and explain the innovation processes in schools and education;
- interpret success or failure of innovative and reform attempts;
- plan interventions into school and educational reality supporting implementation and spreading of innovations.
Syllabus
  • Innovations and innovative processes
  • Innovations in education and reform attempts in Czech education after year 1989. Innovations and reforms in wider social context.
  • Innovations and schools development and school improvement. School as learning organizations. Key areas of school operation and innovations in these areas.
  • Innovations in work of teachers. Personal, pedagogical and cultural level of innovation.
  • Management and support of innovations.
  • Innovative movement and operation of NGOs in school system.
Literature
    required literature
  • Strategie celoživotního učení ČR
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
    recommended literature
  • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
  • Školská legislativa
  • Rámcové vzdělávací programy všech stupňů vzdělávání
  • časopisy Učitelské listy, Moderní vyučování
  • KREJČOVÁ, Věra and Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0. info
  • ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999, 88 s. ISBN 8021103124. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • RÝDL, Karel. Sebehodnocení školy :jak hodnotit kvalitu školy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1998, 71 s. ISBN 80-86106-04-7. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole :projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1996, 79 s. ISBN 80-901662-8-8. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
  • ČERVENKA, Stanislav. Angažované učení. Praha: Tomáš Houška, 1992, 95 s. ISBN 80-900704-8-5. info
Teaching methods
Lectures. Presentation of students individual project.
Assessment methods
Presentation of students individual project fulfilling requirements.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/elf
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/PGM101