UZHIA03s Seminář k pedagogické praxi

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/7. Přímá výuka; domácí příprava. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 B2.34
Předpoklady
Studenti si zapisují souběžně s předmětem Pedagogická praxe II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Autoevaluace pedagogického procesu na základě zpracovaných dokumentů a pohovoru s pedagogem.
Výstupy z učení
Po absolvování vyučovacích pokusů (pedagogické praxe) je schopen analyzovat svoje didaktické působení a nacházet příčiny úspěchu/neúspěchu při práci ve třídě. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.
Osnova
  • Didaktické dovednosti v praxi.
  • Povinnosti pedagoga a chod školy.
  • Specifický přístup ke studentům s poruchami učení.
Literatura
    povinná literatura
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    doporučená literatura
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
Výukové metody
Diskuse s vyučujícím o sledování určeného výukového jevu.
Metody hodnocení
Zápočet na základě rozboru písemné zprávy o určeném výukovém jevu na SŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023.