ISKB54 Community Curatorship

Faculty of Arts
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/30/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Bc. Magdaléna Bohuslavová (lecturer)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Timetable
Wed 20. 9. 15:00–17:00 VP, Wed 27. 9. 15:00–17:00 VP, Wed 4. 10. 15:00–17:00 VP, Wed 11. 10. 15:00–17:00 VP, Fri 3. 11. 16:00–20:00 B2.42, 16:00–20:00 B2.23, 16:00–20:00 B2.44, Sat 4. 11. 8:00–20:00 B2.43, 8:00–20:00 B2.44, 8:00–20:00 B2.42, Sun 5. 11. 8:00–20:00 B2.42, 8:00–20:00 B2.43, 8:00–20:00 B2.44
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
VAŠE PŘÍTOMNOST: během semestru se budeme scházet v seminární místnosti KISKu. Jelikož budeme stavět na interakci a invenci skupiny, je žádoucí zúčastnit se většiny setkání.
VÍKENDOVKA: Zároveň 3. - 5. 11. vyrazíme společně se skupinou studentů kurzu KISKED06 (v rámci celoživotního vzdělávání) na společné intelektuální dobrodružství v prostorách FF MUNI - a právě tato bloková výuka bude stěžejní částí kurzu. Počítejte, prosím, s nutností se jí zúčastnit.
PŘÍPRAVA NA SETKÁNÍ: čas od času bude žádoucí popatřit na doporučený text či video (cca 15-60 minut, dle osobního zájmu).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 8 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/8, only registered: 0/8
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem je nahlédnout pojem a fenomén komunity z různých perspektiv a přemýšlet o jeho možnostech v různých oblastech, které se našeho oboru týkají (inf. management, veřejné a komunitní knihovnictví, design, vzdělávání, marketing, profesní rozvoj ...). Důležitá je diskuse ve skupině a možnost věci zkoumat a zkoušet.
Learning outcomes (in Czech)
- identifikovat a shrnout důležité vlastnosti a rysy komunit
- určení komunitních principů
- schopnost mapování komunit
- aplikace komunitních principů při budování komunit
Syllabus (in Czech)
  • Jak udržovat laskavá společenství, pečovat o ně, ponoukat k akci, vystavovat se výzvám a s lehkostí je zdolávat? Ať už stojíte v jádru komunity a tvoříte její akční základnu, nebo pozorujete dění z povzdálí a zatím hledáte svou roli, rádi bychom vám v rámci kurzu pomohli objevovat fenomén komunit, podnítili odhodlání, povzbudili vás a otevřeli prostor k vzájemné inspiraci a přemýšlení o pestrých možnostech komunitního kurátorství. Kurz je založený na sdílení, imaginování a propojování. Vydáme se navíc společně i se skupinou studentů z našeho KISKového CŽV kurzu na komponovaný víkend (3. - 5. 11.), během nějž budeme mít čas i prostor pro noření se do tématu a zkoumání jeho šířky i hloubky. Věříme, že kurz může přinést nečekané nám i vám!
  • [1] Kontext a mindset: koncepty, principy, oblasti
  • [2] "Využitá" komunita: společenství, management a marketing
  • [3] Model PERMA: Positive emotions, Engagement, Relationships, Meaning, Accomplishment
  • [4] Katalyzátorem učení: komunita, (sebe)vzdělávání, odbornost, profesní rozvoj
  • [5] O trochu lepší svět: komunita, design, sociální inovace
  • [6] Individuace, rezilience, wellbeing: co s tím?
  • [7] Value sensitive design a virtuální komunity
  • [8] Komunitní mapování, plánování, rozvoj a správcovství
  • [9] Odborná komunita, znalostní management, organizační učení, učící se komunita, profesní komunity, participace, sdílení znalostí, inovace
  • [10] Workshop - komunitní projekty: smysl, dramaturgie, zážitek
  • [11] Vlastní projekt a interakce: vytěžit z minima minimum| komplexní zážitek | my se smějem, dokud můžem | nečekejte nic mimořádného, čekejte cokoliv
Literature
  • VÍCHOVÁ, Eva. Ke konceptu odborné komunity: narativní přehled. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Kabinet informačních studií a knihovnictví, 2016. 117 s
  • RYCHLÍK, Martin. Dějiny lidí : pestrost lidstva v 73 kapitolách. Vydání 1. Praha: Academia, 2022, 640 stran. ISBN 9788020031983. info
  • SELIGMAN, Martin E. P. Vzkvétání : nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2014, 407 stran. ISBN 9788087270950. URL info
  • PECK, M. Scott. V jiném rytmu : vytváření společenství. Translated by Mai Fathi Havrdová. Vydání druhé v Portálu p. Praha: Portál, 2012, 348 stran. ISBN 9788026200710. info
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava je prokládána příklady z praxe. Předpokládá se diskuse nad nabídnutými zdroji a nástroji. Součástí je mentorovaná spolutvorba, díky níž by měl do konce semestru vzniknout návrh na jeden či více projektů (aktivit, formátů), které podpoří komunitní prostředí.
Assessment methods (in Czech)
- Aktivní účast na výuce a víkendovém výjezdu
- Četba studijních materiálů
- Příprava na semináře
- Sdílení, imaginování, naslouchání a zkoušení nového
- Reflexe vlastního průchodu kurzem
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: interaktivní bloková výuka.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2022, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/ISKB54