FF:PAM001 Andragogika I - Informace o předmětu
PAM001 Andragogika I
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–15:40 C43, kromě St 15. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje vstup do problematiky reflexe celoživotního učení v andragogickém myšlení. Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s hlavními mysliteli v andragogice a tezemi. Budou znát hlavní evropské a české dokumenty ošetřující oblast vzdělávání dospělých a celoživotního učení. Dále zvládnou principy vzdělávání dospělých, naučí se uvažovat o dospělém jako učícím se jedinci a porozumí procesům učení se dospělých.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by studenti měli být schopni:
- identifikovat a charakterizovat základní dokumenty z oblasti celoživotního učení a vzdělávání dospělých;
- charakterizovat a vysvětlit teorie, které jsou východiskem andragogického myšlení,
- diskutovat o vzdělávacích cílech, kurikulu, metodách vzdělávání a jejich vzájemných vztazích,
- vyložit paradigmata andragogického myšlení,
- uvést hlavní představitele andragogiky a charakterizovat jejich dílo. - Osnova
- 1. Andragogika jako obor, charakteristika. Andragogika jako vědní a praktický obor. Struktura andragogických disciplín. Pojmová struktura andragogiky. Předmět andragogiky.
- 2. Vzdělávání dospělých a celoživotní učení, rozvoj lidských zdrojů.
- 3. Andragogika a další disciplíny: sociologie, psychologie, politická ekonomie atd.
- 4. Historie andragogického uvažování.
- 5. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Sociální a ekonomické trendy spojené s globalizací. Výzvy pro pedagogiku a andragogiku a dopady do vzdělávacích systémů. Decentralizace, evropeizace, „recentralizace“.
- 6. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě, základní dokumenty ČR a EU.
- 7. Současná paradigmata andragogického myšlení.
- 8. Významní myslitelé 20. století - Knowles, Gagné, Jarvis.
- 9. Významní myslitelé 20. století – Rogers, Freire, Mezirow.
- 10. Srovnávací andragogika. Mezinárodní srovnávací výzkumy.
- Literatura
- povinná literatura
- Strategie celoživotního učení ČR
- PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 294 stran. ISBN 9788024739601. URL info
- NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- doporučená literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 169 stran. ISBN 9788073086947. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- JARVIS, Peter. Lifelong learning and the learning society. first published. London: Routledge, 2006, xiii, 218. ISBN 0415355419. info
- Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, 110 s. ISBN 80-86432-40-8. info
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- JARVIS, Peter. Paradoxes of learning :on becoming an individual in society. 1st ed. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass Publishers, 1992, xviii, 272. ISBN 1-55542-448-1. info
- neurčeno
- Pavlík, Oldřich - Chaloupka, Luboš - Kohout, Karel. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997.
- Výukové metody
- přednáška, seminář, diskuse
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován i v anglickém jazyce. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/PAM001