FF:PBB122 Social Work with Teen-agers - Course Information
PBB122 Social Work with Teen-agers
Faculty of ArtsAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Sylva Brillante (lecturer)
Mgr. Lubomír Pelech (lecturer)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 18:00–19:40 B2.44, except Wed 15. 11.
- Prerequisites
- PBB005 Social Work
This course follows up on the required course Social Work (PBB005) - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 25/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-PD)
- Social Education and Counselling (programme FF, B-SOPP_)
- Course objectives
- The course is focused on a specific target group of social work and social service and one of the course aims is to combine knowledge in the areas of social work, social politics and pedagogy so as it could be applied in a practical perspective. The general concept and methods of work with teenagers are set into a wider context of juvenile criminality and possibilities of its educative treatment (e.g. system of at-risk youth care, influence of social environment on teenagers, prediction and prevention of criminal behaviour). The course is enhanced by solving casuistic cases.
- Learning outcomes
- Po absolvování kurzu studenti budou schopni:
- analyzovat podmínky práce s mládeží v různých typech sociálních služeb a soudnictví,
- vybrat vhodné přístupy a metody práce s danou cílovou skupinu s ohledem na resocializaci jedince i celospolečenský kontext,
- uvažovat o volbě přístupu, výběru metod i forem práce s danou cílovou skupinou v souladu s platnou legislativou i etikou sociálního pracovníka,
- vytvořit projekt práce s mládeží, kde studenti prokáží schopnost integrovat specifika sociální práce a pedagogické práce v kontextu sociální politiky v ČR,
- prezentovat vytvořený projekt a argumentovat jednotlivé prvky projektu s oporou o poznatky z výzkumných šetření. - Syllabus
- Course Outline 1. Social Pathology 2. Social Prevention 3. Secondary and Tertiary Prevention 4. Social Work in the Streets – Street Work and Low-Threshold Centres 5. Criminality and Juvenile Criminality 6. Crime Act and Punishment, Alternative Punishment 8. 9. Non-governmental Organizations, Activities of Employment Bureaus – Information and Counselling Centres 10. Issues of Ethnic Minorities, Refugees and Immigrants 11. Legislative and Legal Problems of Social Work
- Literature
- required literature
- GULOVÁ, Lenka. Sociální práce : pro pedagogické obory. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 208 stran. ISBN 9788024733791. URL info
- BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana and Lubomír PELECH. Slabikář sociální práce na ulici : supervize, streetwork, financování. První vydání. Brno: Doplněk, 2003, 99 stran. ISBN 8072391488. info
- recommended literature
- BUCHTOVÁ, Veronika, Tomáš ČECH, Karel ČERVENKA, Martina DAMIANOVÁ, Michaela FIALOVÁ, Petr KACHLÍK, Ivana KOLIBOVÁ, Viktor KRIŽO, Pavlína GRÁC LIVŇANSKÁ, Jiří MARTINEC, Jarmila MATOCHOVÁ, Lucie NOVÁČKOVÁ, Jan OLBERT, Hana PAVLÍČKOVÁ, Tereza PETINISOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Pavlína PŘIBYLOVÁ, Petra SEGEŤOVÁ, Kateřina ŠTRAUSOVÁ, Adéla TICOVÁ and Věra VOJTOVÁ. Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii (The Factors of Resiliency in 3P Intervention as a Concept of Inclusive Strategies in Education of Children with Special Behavioural Difficulties/Disorders). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 303 pp. ISBN 978-80-210-8131-4. info
- MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
- JEDLIČKA, Richard. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 246 stran. ISBN 9788073677886. info
- PAVLÍČKOVÁ, Radka. Sociální práce s mládeží. In GULOVÁ, Lenka and Tomáš ČECH. Teoreticko-metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, p. 123-126, 147 pp. ISBN 80-86633-03-3. info
- RHODES, Tim. Terénní práce s uživateli drog : zásady a praxe. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 70 s. ISBN 8085834715. info
- Teaching methods
- Seminar, discussion
- Assessment methods
- Practicals and seminar, includes interactive tutoring methods – discussion, presentation of a given or chosen task. Course Evaluation – Credit as collective final oral evaluation. Each student is required to present a given or chosen task during the semester.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/search.php?search=Soci%C3%A1ln%C3%AD+pr%C3%A1ce+s+ml%C3%A1de%C5%BE%C3%AD
- Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/PBB122