FF:PBM121 Pro-inclusive approaches - Course Information
PBM121 Pro-inclusive approaches in school practice
Faculty of ArtsAutumn 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Thu 10:00–11:40 C43, except Thu 16. 11.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 22/30, only registered: 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social pedagogy and counselling (programme FF, N-SOPP_) (2)
- Course objectives
- Kurz nabízí fundovaný vhled do problematiky inkluzivního vzdělávání v současném vzdělávacím systému ČR včetně srovnání toho, jak se s problematikou diverzity vyrovnávají v zahraniční. Komparací inkluzivních trendů v jiných vzdělávacích systémech bude ukázáno, že k řešení identických problémů jsou použity odlišné postupy. Ambicí kurzu je poskytnout studentům orientaci v principech inkluzivního vzdělávání na úrovni politiky i praxe. Současně je cílem ukázat studentům, jak je možné pracovat se žáky s rozmanitými vzdělávacími potřebami. V předmětu bude propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale také dovednostmi při práci s heterogenní třídou/skupinou. Na konci kurzu studenti dokážou vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání, mají přehled o legislativních opatřeních a strategiích pro rozvoj inkluze. Dokážou reflektovat vlastní postoj k diverzitě a zhodnotit jeho vliv pro pedagogickou praxi. Umí uplatnit teoretická východiska při tvorbě výukových strategií u žáků s rozmanitými vzdělávacími potřebami.
- Learning outcomes
- Upon completion of the course, students will be able to:
- know the theoretical concept of inclusive education, its principles and values;
- know legislative measures and strategies for the development of inclusion;
- use elements of selected methods and forms of work in a heterogeneous team. - Syllabus
- 1.Educational inequalities and education policy in CR
- 2. Inclusive education
- 3. Work with heterogeneous groups at school and in extracurricular activities
- 4. Support mechanisms when working with the class and individual pupils
- Literature
- required literature
- Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Edited by Hana Kasíková - Jana Straková. Vydání první. Praha: Karolinum, 2011, 348 stran. ISBN 9788024619118. info
- recommended literature
- Assessment and student success in a differentiated classroom. Edited by Carol A. Tomlinson - Tonya R. Moon. 1 online r. ISBN 9781416616177. info
- CREHAN, Lucy. Chytrozemě : tajemství úspěchu zemí s nejlepším vzděláváním na světě. Translated by Kristýna Chvojková. Praha: Audiolibrix, 2022, 290 stran. ISBN 9788088407317. info
- PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ and Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe (Inclusive Didactics in Elementary School Practice. Theory, Research and Practice). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 141 pp. ISBN 978-80-210-9585-4. info
- ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Daniela ĎÁSKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Lenka GAJZLEROVÁ, Kateřina GRUBEROVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Nora JÁGEROVÁ, Kristýna KEHAROVÁ, Petr KOPEČNÝ, Ivana MÁROVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Petra PISKOVÁ, Lucia PLEVOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ and Pavlína WINKLEROVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe (Current Trends in Inclusive Education focused on Pupils with Special Educational Needs in the Czech Republic and Abroad: Theory, Research, Practice). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 367 pp. ISBN 978-80-210-8098-0. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum (Inclusive Education in the Czech primary school: theory, practice, research). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 pp. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. Edited by Petr Matějů - Jana Straková - Arnošt Veselý - Josef Basl. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2010, 495 s. ISBN 9788074190322. info
- TOMLINSON, Carol A. The differentiated classroom : responding to the needs of all learners. Upper Saddle River: Pearson Education, 2005, vi, 132. ISBN 0131195026. info
- Teaching methods
- lecture, group discussions, activating methods, individual reading of assigned texts (according to e-learning support)
- Assessment methods
- The course is completed with a credit. Completed attendance and active participation are required, as well as the completion of written assignments.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/PBM121