TIM_B_041 Public Relations – teorie pro praxi

Filozofická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Pavlína Míčová
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 2. 10. 14:00–19:40 K21, Po 16. 10. 14:00–19:40 K21, Po 27. 11. 14:00–19:40 K21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 94/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Public Relations – teorie pro praxi je zaměřený na seznámení se základními komunikačními dovednostmi především v oblasti kulturně-společenské. V kulturní praxi je řada příležitostí, kde lze uplatnit znalost profesionální a kreativní komunikace, tj. přípravu tiskových materiálů, newsletterů, výročních zpráv, tiskových konferencí, kulturních eventů, principů a zásad prezentace na internetu a strategii a organizaci webových stránek a intranetu. Public Relations patří v současné společnosti k nedílným odvětvím jak v komerční, tak v nekomerční i vládní sféře. Kurz Public Relations – teorie pro praxi je zaměřený na osvojení si klíčových znalostí a dovedností nezbytných pro komunikaci v oblasti Public Relations, resp. Media Relations. Cílem kurzu je budoucí manažerky a manažery působící v kulturní sféře naučit, jak pomocí externí i interní komunikace vyvolat u cílové skupiny žádoucí reakce. Budeme se zabývat strategií vztahů s veřejností, specializovaným publikem a vztahy s médii. Studentky a studenti se seznámí s tipy, doporučeními a praktickými radami, jak vytvářet komunikační strategii, připravit svůj verbální a písemný projev a různé druhy textů. Absolventi kurzu by tak měli získat teoretický přehled o všech základních složkách a fázích procesů v Public Relations a Media Relations. Kurz je koncipován jako jednosemestrální a je rozdělen do tematických bloků.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Pochopit základní mechanismy a strategie PR
- Připravit SWOT analýzu a použít způsoby a nástroje vyhodnocování
- Připravit tiskovou zprávu a její distribuci relevantním médiím
- Připravit PowerPointovou prezentaci s mediální analýzou
- Připravit Media list
Osnova
  • 1. Úvod do public relations a historie.
  • 2. Vývoj komunikace s veřejností.
  • 2. Public relations – nový typ zákazníka.
  • 3. Aktivity tiskového mluvčího a PR managera v organizaci, příprava a prezentace plánů a nabídek.
  • 4. Strategie a plánování: výzkum, průzkum a cílové skupiny, veřejné mínění a přesvědčování, konflikt management, rizika a krize, legislativa, nové technologie.
  • 5. Media relations I – typy médií, jak novináři myslí, etika a profesionalita.
  • 6. Media relations II – formy a techniky komunikace a příklady tiskových zpráv vybraných organizací.
  • 7. Základní finanční a obchodní operace v PR.
  • 8. Corporate Identity, Corporate Publishing a řízení pověsti (Reputation).
  • 9. Komunikace a vládní organizace, komerční sektor a neziskové organizace.
  • 10. Řízení Special PR Events a sponzoring.
  • 11. Krizová komunikace, mediální trénink a praktické případy krizové komunikace.
  • 12. Internet, e-PR a sociální sítě.
  • 13. Mediální analýza a monitoring médií.
Literatura
    povinná literatura
  • Svoboda, V. (2009). Public relations moderně a účinně. Praha: Grada.
  • Bednařík, P., Jirák, J. a Köpplová, B. (2011). Dějiny českých médií. Praha, Grada.
  • Halada, J. (2015). Marketingová komunikace a public relations. Praha: Karolinum.
  • Sedláček, T. (2009). Ekonomie dobra a zla: po stopách lidského tázání od Gilgameše po finanční krizi. Praha: 65. pole.
  • Hejlová, D. (2015). Public relations. Praha: Grada.
  • Johnová, R. (2008). Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada.
  • L’Etang, J. (2009). Public relations. Základní teorie, praxe, kritické přístupy. Praha: Portál.
  • Baack, D. – Clow, K. E. (2008). Reklama, propagace a marketingová komunikace. Brno: Computer Press.
  • Jabłonski, A. W. (2006). Politický marketing. Úvod do Teorie a praxe. Praha: Barrister & Principal.
  • Čmejrková, S. – Hoffmannová, J. (2013). Styl mediálních dialogů. Praha: Academia.
  • Asociace public relations Agentur http://apra.cz/cs/pro_pr_profesionaly/videoknihovna_a_knihovna/knihy.html
  • Kraus, J. (2011). Rétorika v evropské kultuře. Praha: Karolinum.
  • Matušková, A., Chytilek, R., Eibl, O. (2012): Teorie a metody politického marketingu. Brno: CDK.
  • Kahnemann, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing.
  • Kraus, J. (2008). Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum.
  • Šedivý, M., Mendlíková, O. (2012). Public relations, fundraising a lobbing pro neziskové organizace. Praha, Grada.
Výukové metody
Přehledová přednáška s komentářem vybraných případových studií.
Metody hodnocení
Tři písemné úkoly, aktivní účast ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.