ISKB51 Development of librarian competencies

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Synchronous online teaching
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (lecturer)
Mgr. Tomáš Marek (lecturer)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Hana Holoubková (seminar tutor)
Mgr. Eva Jandová (seminar tutor)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 5 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 1/5, only registered: 2/5
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course develops skills and competences of librarians in the field of participation in educational activities of libraries. Students will learn how to organize, prepare and practically realize educational activities in the context of memory institutions under the mentoring of teachers and librarians from practice.
Learning outcomes
Student is able to:
- identify the educational needs of the target group
- propose appropriate educational activity
- set relevant educational objectives
- to organize and implement educational activities in practice
- ensure the marketing of activities in cooperation with the institution
- evaluate the course and impacts of educational activity
Syllabus (in Czech)
  • Pro semestr podzim 2022 jsou plánovány aktivity studentů v Ústřední knihovně Filozofické fakulty MU, v Knihovně na Křižovatce a v knihovně v sídle Mahenova památníku v Brně. Rámcová témata, která jsou studentům nabídnuta pro semestrální činnost v malých týmech (případně individuálně):
  • 1. Mentorský program tandemové výuky ve vzdělávacích aktivitách Ústřední knihovny Filozofické fakulty MU - stínování učícího knihovníka - náslechy ve výuce učícího knihovníka - tandemová výuka - spolupráce s učícím knihovníkem na výukových aktivitách v rámci informačního vzdělávání knihovny pro studenti a také v rámci výuky informačních dovedností na katedrách FF MU - samostatné vedení dílčích části tandemové výuky pod supervizí mentora-učícího knihovníka - evaluace aktivit v rámci mentorského programu
  • 2. Oblast eviromentálních edukačních programů v Památníku JM a na Křižovatce - zjišťování poptávky veřejnosti; příprava environmentálních programů, ekologických aktivit pro žáky ZŠ; - zjišťování grantových pobídek; - návrh revitalizace zahrady Mahenova památníku pro potřeby knihovny
  • 3. Jiří Mahen - osobnost, odkaz - Památník Jiřího Mahena - návrh únikové hry z Mahenova památníku pro žáky ZŠ a SŠ; - návrh, zpracování a případná realizace vzdělávací aktivity/ programu Po stopách Jiřího Mahena; - návrh a případně zpracování propagačního videa/filmu o Mahenovi
  • 4. Bookstart - knihovny JM a Křižovatka - možnost organizace bookstartových aktivit studenty KISKu; - zjišťování zájmu uživatelů; - příprava a organizace programů pro maminky, malé děti apod.
  • 5. Čtenářské kluby - knihovny v Památníku Jiřího Mahena - příprava a realizace volnočasové aktivity pro děti z místní ZŠ; - využití metodiky Nové školy o.p.s.
  • 6. Kluby seniorů - knihovny JM a na Křižovatce - zjišťování poptávky, propagace, příprava pilotních programů
  • 7. Tematické mapy - knihovny JM a na Křižovatce - tvorba pro různé cílové skupiny; - zpracování například formou mind map
  • 8. Práce s fondem Mahenova památníku - knihovna: Památník Jiřího Mahena - řazení knih pro malé děti (návrh metodiky, realizace)
Teaching methods
The subject has a practical form. In smaller teams, students, in cooperation with the libraries of the Mahen Memorial in Brno, prepare and implement educational activities for readers and visitors to the institution. Students consult their project with teachers of the subject. At the beginning and end of the semester there will be a common organizational and informative lesson.
Assessment methods
Credit conditions:
- prepare or realize the selected activity according to a specific assignment
- have a positive assessment of the activity by the institution for which the activity originated
- reflection of work with teachers and librarians
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/ISKB51