ISKM11 Společnost, technologie a kulturní areál

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Bc. Jana Ševčíková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 14:00–15:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět bude vyučován ve vybraných pátečních termínech a také  jako víkendový design sprint, v rámci kterého se studující zaměří na témata inkluze, participace, udržitelnosti a digitalizace, a to v kontextech informačních studií a knihovnictví. Termíny budou upřesněny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
  • zná základní principy designového myšlení a designu zaměřeného na člověka;
  • dokáže uvažovat o problémech a tématech v jejich komplexitě a provázanosti;
  • dokáže se rozhodovat na základě zjištění z výzkumu;
  • dokáže realizovat rychlý výzkumný rozhovor na základě připraveného scénáře;
  • nenaříká nad světem, ale aktivně řeší problémy.
  • Osnova
    • 27.9. Úvod do předmětu
    • Seznámení s cíli a strukturou kurzu
    • Základní pojmy: společnost, technologie, kultura
    • 18.10. TEST ze zadané četby + Sociální kapitál a komunitní studia
    • Teorie sociálního kapitálu v kontextu komunit
    • Role technologií v posilování nebo oslabování sociálních vazeb
    • Komunitní angažovanost a participace v digitální éře
    • 25.10. Inovační mindset a kreativní myšlení
    • Principy inovačního mindsetu
    • Kreativní myšlení a řešení problémů
    • 1.11. Digitální média, kultura a inovace
    • Inovace v digitálních médiích a jejich kulturní dopad
    • Vznik nových kulturních forem díky technologiím
    • Inovativní přístupy v tvorbě a distribuci obsahu
    • 8.11. Umělá inteligence, inovace a společnost
    • AI jako nástroj pro inovace
    • Etické a sociální důsledky AI
    • Inovativní aplikace AI v kulturních institucích
    • 15.11.Diskuze a zadání výzvy z oblasti interdisciplinárního projektu v oblastech nových technologií, umění, designu, humanitních a společenských věd
    • 20.12. Design sprint (9 - 16)
    Literatura
      povinná literatura
    • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
      neurčeno
    • POTTER, Norman. Co je designér : věci, místa, sdělení. Translated by Eva Císlerová. Vydání první. V Praze: UMPRUM, 2018, 184 stran. ISBN 9788087989586. info
    • ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
    • This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
    • Living labs : design and assessment of sustainable living. Edited by David V. Keyson - Olivia Guerra-Santin - Dan Lockton. [Cham]: Springer, 2017, xi, 408. ISBN 9783319335261. info
    • MANZINI, Ezio. Design, when everybody designs : an introduction to design for social innovation. Translated by Rachel Coad. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2015, xiv, 241. ISBN 9780262028608. info
    Výukové metody
    Kombinace přednášky a aktivizačních činností ve výuce
    Metody hodnocení
    Podmínkou absolvování kurzu je individuální příprava a četba (hodnocenou formou testu 18.10.), participace na skupinovém projektu a aktivní prezenční účast na design sprintu v pátek 20.12. od 9 do 16 hod.
    Informace učitele
    Předmět bude vyučován ve vybraných pátečních termínech (viz osnova) a také jako celodenní design sprint 20.12., v rámci kterého se studující zaměří na témata inkluze, participace, udržitelnosti a digitalizace, a to v kontextech informačních studií a knihovnictví.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2025.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM11