LJPG21 Antiquity Yesterday, Today and Tomorrow I

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Klára Modlíková (lecturer)
Mgr. Michal Ctibor, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (lecturer)
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Jitka Erlebachová
Supplier department: Department of Classical Studies – Faculty of Arts
Timetable
Sat 19. 10. 10:00–14:00 A21, Sat 7. 12. 10:00–14:00 A21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
Syllabus (in Czech)
  • Sobota 19. 10.
  • doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (Masarykova univerzita): Středověké encyklopedie – zlaté doly pro badatelskou výuku
  • Badatelská či projektová výuka jsou sympatická didaktická zaklínadla, bez nichž se plánování moderní výuky již neobejde. Je ovšem velmi náročné najít konkrétní obsahy, které by se daly těmito zaklínadly začarovat, zvláště když se pohybujeme ve starších historických obdobích. Příspěvek se pokusí ukázat, že středověká pragmatická literatura může nabídnout zajímavé podněty pro malé školní bádání propojující humanitní a přírodovědné předměty.
  • Mgr. Klára Modlíková (Masarykova univerzita): Využití lékařské terminologie ve výuce latiny
  • Medicína je jedním z odvětví, kde latina stále žije a je využívána odborníky v celém západním světě. V čem je specifická a v čem mají naopak studenti a učitelé „běžné“ latiny oproti lékařům navrch? Jak se vyučuje latina na lékařských fakultách a co čeká budoucí lékaře při jejím studiu? A jak vhodně zařadit lékařskou latinu do středoškolské výuky? To vše probereme v rámci tohoto příspěvku.
  • Sobota 7. 12.
  • Mgr. Michal Ctibor, Ph.D. (Univerzita Karlova): Théby jako zrcadlo Říma: Bratrovražedné a občanské boje v epice od Vergilia po Statia
  • Deset knih Lucanova Farsálského pole (Bellum civile) rozhodně není jedinou epickou reflexí římských občanských válek. První významný komentář k občanským válkám nabízí druhá polovina Aenéidy, kde proti sobě bojují budoucí občané římské říše; občanská válka je zde líčena jako tragická, ale v posledku konstruktivní. První, kdo se vůči Vergiliovi vymezuje, je Ovidius ve 3. knize Proměn, která je celá věnována Thébám a Kadmovu rodu: tato malá Thébaida bývá v literatuře označována za první Anti-Aenéidu. Druhou Anti-Aenéidou je samozřejmě báseň Lucanova, která Vergiliovu romantickou verzi cupuje do posledního vlákna. Tím je připraveno pole pro Statiovu Thébaidu: thébská tematika a motiv bratrovraždy je v předcházející epické tradici tak těsně asociován s římskou politikou, s občanskými válkami a legitimitou císařství, že volbu bratrovražedného zápasu Oidipových synů lze stěží chápat jako Statiův úprk od problematické římské současnosti kamsi do bezpečí řeckého mýtu. To bychom pak za únik od přítomnosti do legendárního dávnověku mohli prohlásit i Havlíčkův Křest svatého Vladimíra.
  • PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (Univerzita Karlova): Proč a jak číst Římany aneb využití antické literatury ve výuce
  • Ukázat žákům středních škol, že antická (specificky římská) literatura má v dějinách literatury jedinečný charakter a že jim může přinést poutavou a fascinující četbu, není lehký úkol. V příspěvku nabídneme několik cest, kterými je možno se vydat, a vybavíme učitele konkrétními materiály, které budou moci ve výuce využít nebo se jimi mohou dát inspirovat.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Osvědčení se uděluje za účast v obou semestrech.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: Výuka probíhá blokově, 2 x 4 hodiny, celkový rozsah 8 hodin.
Teacher's information
https://classics.phil.muni.cz/studium/celozivotni-vzdelavani/dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/LJPG21