PJN210 Kulturní cestovní ruch jižního Polska

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Przybylski (cvičící)
Garance
Mgr. Renáta Buchtová, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michal Przybylski
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 18:00–19:40 B2.44
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Různé podoby kulturního cestovního ruchu patří k nejdůležitějším segmentům turismu v Evropě a značný potenciál pro jejich rozvoj má i řada polských regionů. Kurz podává přehled o nejdůležitějších dílčích formách kulturního cestovního ruchu a jejich zastoupení v polských vojvodstvích. Cílem předmětu je mj. systematické rozvíjení schopnosti studentů samostatně navrhovat či připomínkovat náplň poznávacích či pobytově-poznávacích zájezdů a exkurzí do Polska, orientovat se v nejvýznamnějších značkových produktech kulturního cestovního ruchu v Polski.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu:
- budou disponovat přehledem o předpokladech kulturního cestovního ruchu vojvodství v jižní polovině Polska,
- získají vědomosti interdisciplinárního charakteru (z oblasti geografie, historie, filologie, dějin umění, etnologie, religionistiky a ekonomie),
- posílí svou schopnost vnímat vzájemné souvislosti mezi kulturou a cestovním ruchem,
- se budou dobře orientovat v hlavních atraktivitách kulturního cestovního ruchu Polska,
- budou mít přehled o vybraných turistických marketingových produktech zaměřených na poznávání polského kulturního dědictví.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z oblasti cestovního ruchu a specifika kulturního cestovního ruchu: cestovní ruch, druhy a formy CR, systém CR, politika CR (cíle, nástroje, aktéři), předpoklady CR (selektivní, lokalizační, realizační), atraktivity CR, regiony a destinace CR, dějiny cestovního ruchu v Polsku; kulturní cestovní ruch a jeho rozmanité podoby.
  • 2. Městský cestovní ruch v Polsku: městský CR a jeho vazby na další formy CR, funkční typologie měst, prostorové uspořádání, morfologie a morfogeneze měst na příkladech z Polska, hierarchie center městského CR v Polsku, turistifikace vybraných center městského CR, polská města a významné kulturní a společenské akce (event tourism/akční CR).
  • 3. Religiózní cestovní ruch v Polsku: náboženská struktura obyvatelstva Polska, charakteristika nejčastěji zastoupených konfesí v Polsku a využití poznatků v praxi, sakrální stavby a umění, typologie katolických poutních míst, atraktivity CR spjaté s islámem a judaismem v Polsku.
  • 4. Industriální cestovní ruch v Polsku: ochrana průmyslového dědictví v Polsku, typologie industriálních a technických památek, dějiny industriálního CR, báňský CR, nejvýznamnější lokality a atraktivity industriálního CR v Polsku.
  • 5. Muzejní cestovní ruch v Polskuu: dějiny a vývojové etapy polského muzejnictví, druhy muzeí a galerií, návštěvnost a prostorové rozmístění polských muzeí a galerií, nové trendy v muzejnictví, pozoruhodné muzejní a galerijní expozice v Polsku.
  • 6. Lázeňský cestovní ruch v Polsku a jeho přesahy ke kulturnímu cestovnímu ruchu: dějiny polského lázeňství, lázeňský statut, typologie lázeňských lokalit v Polsku, specifika lázeňské architektury, nejvýznamnější destinace lázeňského CR v Polsku a s nimi spjaté osobnosti polské kultury.
  • 7.-12. Kulturní cestovní ruch polských vojvodství (jižní část Polska): Dolnoslezské, Opolské, Slezské, Malopolské, Podkarpatské, Lublinské a Svatokřížské vojvodství.
Literatura
  • LIJEWSKI, Teofil, Jerzy WYRZYKOWSKI a Bogdan MIKUŁOWSKI. Geografia turystyki Polski. Wyd. 4. zmienione. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002, 378 s. ISBN 8320813808. info
  • JĘDRYSIAK, Tadeusz. Turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2008. 149 s.
  • JĘDRYSIAK, Tadeusz. Wiejska turystyka kulturowa. Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2010. 162 s.
  • ZELENKA, Josef a Martina PÁSKOVÁ. Výkladový slovník cestovního ruchu. Kompletně přeprac. a dopl. Praha: Linde, 2012, 768 s. ISBN 9788072018802. info
  • Geografia turystyczna świata. Edited by Jadwiga Warszyńska. Wyd. 4. zmienione i zaktuali. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003, 401 s. ISBN 8301130679. info
  • GARDZIŃSKA, Anna. Ekonomika turystyki i rekreacji. Edited by Aleksander Panasiuk. Wyd. 2., zmienione i rozszer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, 413 s. ISBN 9788301166809. info
  • PALATKOVÁ, Monika. Mezinárodní turismus : analýza pozice turismu ve světové ekonomice, změny mezinárodního turismu v důsledku globálních změn, evropská integrace a mezinárodní turismus. 2. aktualizované a rozší. Praha: Grada Publishing, 2014, 251 stran. ISBN 9788024748627. URL info
  • KOTÍKOVÁ, Halina. Nové trendy v nabídce cestovního ruchu : nové produkty z hlediska motivace účastníků cestovního ruchu, nové trendy v nabídce turismu pro specifické skupiny, názorné příklady ze zahraničí i z České republiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 207 s. ISBN 9788024746036. URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Eva. Polsko : průvodce do zahraničí. 1. vyd. Praha: Olympia, 2000, 193 s. ISBN 8070336455. info
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Marketing v cestovním ruchu :jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2. akt. vydání. Praha: Praha : Grada Publishing, 2012, 313 s. ISBN 978-80-247-4209-0. info
  • GARDZIŃSKA, Anna. Marketing w turystyce i rekreacji. Wyd. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013, 381 s. ISBN 9788301173074. info
  • Turystyka w naukach humanistycznych. Edited by Ryszard Winiarski. Warszawa: Wydawnictwo Naukove PWN, 2008, 177 s. ISBN 9788301156084. info
Výukové metody
Přednášky, kolektivní práce s připravenými studijními materiály, prezentace studentských projektů a diskuse v semináři.
Metody hodnocení
Hodnocení při ukončení zkouškou: ústní zkouška (max. 75 bodů), seminární projekt a jeho prezentace (max. 25 bodů). Ukončení zápočtem: pravidelná docházka (max. 3 neomluvené absence) a seminární projekt. Klasifikace zkoušky: maximálně 100 bodů celkem, 100–85 b. = výborně (A), 84–80 b. = velmi dobře (B), 79–75 b. = dobře (C), 74–70 b. = uspokojivě (D), 69–60 b. = vyhovující (E), 59–0 b. = nevyhovující (F). Předpokladem pro přistoupení ke zkoušce je pravidelná docházka (vyžadována je min. dvoutřetinová účast na výuce) a vystoupení s prezentací na zadané téma (délka prezentace cca 20 minut). Prezentaci je nutné uložit do odevzdávárny (k tomu speciálně zřízené) nejpozději den po samotném vystoupení.
Navazující předměty
Informace učitele
Na předmět volně navazuje kurz PJN214 Kulturní cestovní ruch Polska (sever), který se věnuje dalším segmentům kulturního cestovního ruchu v Polsku a atraktivitám vojvodství v severní polovině státu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PJN210