FF:PSMA001 Psychodiagnostika dospělých - Informace o předmětu
PSMA001 Psychodiagnostika dospělých
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Coufalová (přednášející)
Mgr. Marek Orenčák (přednášející)
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Stodolová (přednášející)
Mgr. Jan Beránek (cvičící)
Mgr. Jan Rejšek (cvičící)
Mgr. Kateřina Šimíčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Tichá (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 12:00–13:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSMA001/02: každý sudý čtvrtek 18:00–19:40 C51, J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá
PSMA001/03: každý lichý čtvrtek 16:00–17:40 C51, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11., J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá
PSMA001/04: každý lichý čtvrtek 18:00–19:40 C51, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11., J. Beránek, P. Coufalová, J. Rejšek, K. Šimíčková, K. Tichá - Předpoklady
- Předmět navazuje na Metodologii I a II, Základy psychodiagnostiky a další disciplíny, zabývající se osobnostní strukturou a jejími charakteristikami. Navazuje na něj mj. Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Psychoterapie apod.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studující teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi potřebnými pro diagnostiku psychických vlastností a stavů dospělých jedinců. Studujícím budou stručně připomenuty zásady konstrukce psychodiagnostických metod a psychometrické vlastnosti. Budou seznámeni s různými psychodiagnostickými nástroji, které se používají při hodnocení psychických funkcí a osobnostních charakteristik dospělých, s jejich využitím i limity. Předmět zahrnuje také praktický trénink v administraci, vyhodnocování a interpretaci vybraných psychodiagnostických metod. Dále je v předmětu kladen důraz na seznámení studujících s dodržováním etických standardů při provádění psychodiagnostiky. Studující jsou v průběhu předmětu vedeni ke kritickému hodnocení psychodiagnostických metod, výsledků psychodiagnostiky a reflexi limitů diagnostických nástrojů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu získají studující systematický přehled psychodiagnostických metod. Budou schopni identifikovat a správně používat psychodiagnostické nástroje a testy určené pro dospělou populaci a budou reflektovat jejich limity. Získají přehled o administraci, vyhodnocování a interpretaci výsledků metod, práci s vybranými metodami si prakticky vyzkouší. Studující budou schopni naplánovat a realizovat diagnostický postup v souladu s etickými pravidly za využití vhodných metod psychologické diagnostiky. Budou schopni integrovat a kriticky hodnotit výsledky různých psychodiagnostických nástrojů, kriticky hodnotit validitu a reliabilitu diagnostických metod a reflektovat omezení svých kompetencí i jednotlivých nástrojů při práci. Studující budou schopni výsledky sepsat do podoby zprávy z psychologického vyšetření.
- Osnova
- Testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí (paměť, pozornost, kreativita) – Psychodiagnostika paměti (WMS-III, WMS-IIIa, Paměťový test LGT-3, Paměťový test učení).
- Psychodiagnostika pozornosti (Číselné řady, Bourdonova metoda, Test pozornosti d2). Testy kreativity (Torranceho figuální test tvořivého myšlení, TSD-Z).
- Psychodiagnostika intelektových funkcí – Jednodimenzionální testy inteligence (Kohsovy kostky, Ravenovy progresivní matrice, D 48, C. F. 2 A, BOMAT, VMT). Komplexní testy inteligence (WAIS-III, AIT, I-S-T 200 R).
- Neuropsychologické baterie a testy – Stroopův test, Číselný čtverec, BVRT, TMT, CDT, ROCF, RAVLT, WCST, MMSE, ACE-R, Hanojská věž, Londýnská věž, Grassiho test organicity, DRS-2. Luria-Nebraska Neuropsychological Battery (LNNB). Halsteadova-Reitanova neuropsychologická baterie (HRNB). The Visual Object and Space Perception Battery (VOSP), NEUROP-III.
- Projektivní testy – Verbální projektivní metody (Slovní asociační test, ROR, TAT, P-F Test, Hand test). Grafické projektivní metody (kresba postavy, Baum test). Manipulační projektivní metody (Lüscher, TBSD, FAST).
- Dotazníky – Úvod k dotazníkům (vymezení, výhody, nevýhody, validita, objektivita, dělení). Multidimenzionální dotazníky (Mikšíkovy dotazníky, ICL, FIRO-B, Eysenckovy dotazníky, DOPEN, MMPI-2, 16 PF-5, CAQ, MCMI, IPDE, PSSI, Big Five, TCI, Logo test, EKS, FPI, BIP, LMI). Jednodimenzionální dotazníky (CTI, MMQ, DŽS, MAS, KSAT, SVF 78, Stress Profile, DDF). Posuzovací škály (vymezení, klasifikace; sebeposuzovací stupnice – např. SCL-90, HAMA, BDI; „objektivní“ posuzovací stupnice – např. M-S stupnice, ZPPS).
- Psychologický nález – druhy psychologických nálezů, schéma. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů). Soudně-znalecké posudky.
- Literatura
- povinná literatura
- HUMPOLÍČEK, Pavel a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Edited by Mojmír Svoboda. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2022, 487 stran. ISBN 9788026219194. info
- SVOBODA, Mojmír, Pavel HUMPOLÍČEK a Václav ŠNOREK. Psychodiagnostika dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 487 s. ISBN 978-80-262-0363-6. URL info
- doporučená literatura
- Svoboda,M., Řehan, V. a kol. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice.Brno:MSD.
- HOGAN, Thomas P. Psychological testing : a practical introduction. Fourth edition. Hoboken: John Wiley and Sons, 2019, xxii, 534. ISBN 9781119506935. info
- LONEKOVÁ, Katarína a David ČÁP. Projektivní metody v psychologické diagnostice. Edited by Kristina Najbrtová - Jiří Šípek. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 175 stran. ISBN 9788026212607. info
- GROTH-MARNAT, Gary a A. Jordan WRIGHT. Handbook of psychological assessment. Sixth edition. Hoboken: Wiley, 2016, xii, 911. ISBN 9781118960646. info
- GREGORY, Robert J. Psychological testing : history, principles, and applications. 7th ed., global ed. Harlow, Essex: Pearson, 2015, 589 s. ISBN 9781292058801. info
- GOLDFINGER, Karen a Andrew M. POMERANTZ. Psychological assessment and report writing. 2nd ed. London: Sage, 2014, xiv, 241. ISBN 9781452259109. info
- Výukové metody
- Výuka předmětu je založena na přednáškách a navazujících interaktivních seminářích, na kterých si studující vyzkouší práci s vybranými psychodiagnostickými metodami, budou jim představeny kazuistiky z praxe. Na výuce, zejména seminářů, participují také odborníci z praxe, kteří studujícím předávají své bohaté profesní a praktické zkušenosti.
- Metody hodnocení
- Splnění požadavků ze seminářů je podmínkou postupu k závěrečnému písemnému testu.
Semináře
Podmínkou postupu k písemnému testu je splnění všech požadavků ze seminářů.
1. Docházka (vyžadována je 80% docházka, povolena jedna neomluvená absence).
2. Prezentace vybrané psychodiagnostické metody na konkrétním semináři - studující se na začátku semestru přihlašují ke konkrétní metodě v Rozpisu témat.
3. Zpracování seminární práce - představení dvou psychodiagnostických metod zaměřených na dospělé, které se v České republice běžně nepoužívají/nejsou rozšířené a jejich kritické zhodnocení.
- Doporučený rozsah: 2-3 NS/jedna metoda - z toho alespoň 1 NS kritické zhodnocení metody.
- Termín odevzdání: 31. 10. 2024 23:59.
- Kritéria hodnocení: dodržení doporučeného rozsahu, formální úprava práce (úvodní strana s identifikačními údaji, přehledné a logické členění textu, využití adekvátních odborných zdrojů a jejich správná citace dle APA 7 v textu i seznamu literatury), kvalita zpracování tématu (uvedení informací o metodě, kritické zhodnocení metody). Práce bude hodnocena "přijata/nepřijata", v poznámkovém bloku bude kromě hodnocení zpětná vazba. V případě závažných nedostatků a nepřijetí práce bude práce se zpětnou vazbou vrácena k přepracování.
Závěrečný test
Test probíhá formou odpovědníku. Časová dotace je 40 minut, test obsahuje 30 otázek. Každá otázka má čtyři možnosti, z nichž může být správně jedna, více nebo všechny odpovědi. Celá správně zodpovězená otázka je hodnocena 3 body. Částečně správně zodpovězená otázka je hodnocena poměrným počtem bodů. Za každou špatně zvolenou odpověď se odečítá 0,75 bodů.
Hodnocení: 85-90 = A; 80-84,75 = B; 75-79,75 = C; 70-74,75 = D; 63,25– 69,75 = E; 0-63 bodů = F - Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/PSMA001/index-oyNLyj.qwarp
Informace k přednáškám:
- Interaktivní osnova k přednáškám - https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/PSMA001/index-oyNLyj.qwarp
- Přednášky probíhají jednou za 14 dní, v lichou středu v čase 12:00-13:40 v učebně C11 - termíny 25. 9., 9. 10., 23. 10., 6. 11., 4. 12., 18. 12.
Informace k seminářům
- Interaktivní osnova k seminářům - https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/PSMA001/index.qwarp
- Semináře probíhají jednou za 14 dní ve čtyřech seminárních skupinách. Konají se prezenčně ve čtvrtek v učebně C51 dle seminární skupiny, do které jsou studující přihlášení (lichý / sudý týden; čas 16:00-17:40 / 18:00-19:40). V průběhu semestru proběhne pět prezenčních seminářů, šestý seminář proběhne formou samostudia/zpracováním seminární práce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMA001