SUS_173 Jazz standards I: From Louis Armstronga to Oscar Peterson

Faculty of Arts
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
In-person direct teaching
Teacher(s)
MgA. Jan Dalecký (lecturer), PhDr. Dagmar Koudelková (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Dagmar Koudelková
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Ing. Alena Albíniová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Mon 10:00–11:40 N51, except Mon 18. 11. to Sun 24. 11.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 30 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
V rámci kurzu budou studenti schopni orientovat se v historii světové, především americké populární písně, jejíž kvality dokládají svým setrvalým zájmem o stále nová přepracování jazzoví hudebníci, tentokrát již celého světa. Znamená to tu oblast nonartificiální hudby, jíž se u nás říká evergreen a v anglické literatuře standard. Nepatří sem tedy pop-music posledního zhruba půlstoletí, jejíž plody jsou pro jazzmany nezajímavé, neinspirující, nepoužívané až nepoužitelné. Základem nepřeberné studnice standardů jsou písně, psané ve větší míře od dvacátých do šedesátých let XX. století do broadwayských muzikálů, hollywoodských filmů a volná tvorba, nazývaná Tin Pan Alley Songs. To znamená především tvorbu „velké šestky“ nejúspěšnějších skladatelů (Jerome Kern, Irving Berlin, Cole Porter, George Gershwin, Richard Rodgers, Harold Arlen, ročníky 1885-1905) a dalších autorů, setrvávajících dodnes na repertoáru mnoha populárních i jazzových umělců (Jimmy McHugh, Walter Donaldson, Vernon Duke, Duke Ellington ad.). Výběr písní bude vycházet jak z umístění v dobových hitparádách, tak z častosti uvádění v pozdější době až do současnosti.
Syllabus (in Czech)
  • První semestr, tj. ca. 12 přednášek, bude rozdělen takto: Autentické dobové interpretace budou východiskem pro srovnání s novějšími pojetími hudebníky éry tradičního jazzu, swingu a ještě i poválečného vývoje této hudby. Znamená to, že vedle sebe zazní dávná nahrávka např. Freda Astaira, Binga Crosbyho či Ruth Etting a poté Louis Armstrong, Benny Goodman nebo Oscar Peterson
Literature
    recommended literature
  • KINKLE, Roger D. The Complete Encyclopedia of Popular Music and Jazz 1900-1950. Arlington House, New Rochelle, NY – 5 Volumes, 1974
  • internetový zdroj: SecondHandSongs https://secondhandsongs.com/
  • GIOIA, Ted. The Jazz Standards – A Guide to the Repertoire. Oxford-New York: Oxford University Press, 2012
  • GIOIA, Ted. The history of jazz. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, 444 s. ISBN 9780195399707. info
  • SCHMIDT-JOOS, Siegfried and Ivo OSOLSOBĚ. Muzikál. Translated by Ada Hlavatá. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968, 290 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
písemný test (10-12 otázek), podmínkou alespoň 50% účast na přednáškách
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2020, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2024/SUS_173