ETBA139 Postsocialismus v etnologickém a antropologickém kontextu

Faculty of Arts
Autumn 2025
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Barbora Navrátilová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Marie Novotná (assistant)
Guaranteed by
PhDr. Roman Doušek, Ph.D.
Department of European Ethnology – Faculty of Arts
Contact Person: Martina Maradová
Supplier department: Department of European Ethnology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět přináší studentům přehled zásadních teoretických přístupů v etnologii, antropologii a příbuzných vědách zabývajících se postsocialismem, který je definován jako specifické období, ale také vědecký diskurz. Předmět seznamuje studenty s významnými etnografickými výzkumy politické, ekonomické a společenské transformace ve střední, východní a jihovýchodní Evropě. V průběhu kurzu budou definovány klíčové pojmy a tematické okruhy (transformace, tranzice, liberalizace, krize, privatizace, dekolektivizace, deindustrializace, identita, vztahy, spotřeba, paměť). Budou diskutovány praktické dopady rozsáhlých systémových změn na každodenní život obyvatel ve vybraných postsocialistických zemích. Prostřednictvím případových studií budou ilustrovány rozmanité zkušenosti a výzvy, kterým společnosti v období postsocialismu čelily (příklady především z České republiky, Polska, Maďarska, Ruska, bývalé Jugoslávie, Rumunska a Bulharska). Bude reflektována na jedné straně společná zkušenost, na druhé straně mnohovrstevnatost tohoto fenoménu.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu se student bude orientovat v teoretických přístupech společenských věd k tomuto fenoménu, bude schopen definovat zásadní historické momenty a jejich reflexi s důrazem na každodenní život, bude si vědom rozdílné postsocialistické zkušenosti u nás a v jiných státech (s uvedením konkrétních příkladů). V rámci průběžných úkolů (kritické čtení pomocí metody INSERT a diskusí) posílí své dovednosti porozumění odbornému textu a jeho kritického zhodnocení, umění diskutovat a obhajovat své postoje, v rámci semestrální práce si posílí badatelské schopnosti a práci v týmu – bude mít za úkol ve spolupráci se spolužákem naplánovat, realizovat a zpracovat krátký terénní výzkum na zadané úzce vymezené téma.
Syllabus (in Czech)
  • Široké uvedení do tématu – Měli jsme socialismus a co přišlo potom? Politická, ekonomická a společenská transformace – teoretické a praktické aspekty, krize Problematika majetkových vztahů, práce a neformální ekonomika v postsocialismu Proměny hodnot, myšlení a identity. Spotřeba jako nový společenský fenomén. Velká očekávání a deziluze. Sociální aspekty postsocialismu – bezpečnost, klientelismus, marginalizace, genderové vztahy a vztahy v rodině Paměť socialismu a postsocialismu, nostalgie a vzpomínání, víra a rituály
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, průběžná domácí příprava – čtení kratších odborných textů, následná diskuse během přednášek
Assessment methods (in Czech)
Semestrální práce – založena na terénním výzkumu na konkrétní úzce vymezené téma a práci ve dvojicích – písemný výstup, odevzdání ve zkouškovém období Aktivita během diskusí – ústní (+ domácí příprava, která může být písemná) – v průběhu celého semestru
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught every week.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2025/ETBA139