FF:SPEDB014 Professional Practice II - Course Information
SPEDB014 Professional Practice and Supervision for Bachelor's Studies II
Faculty of ArtsAutumn 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Prerequisites
- SPEDB002 Social Education && SPEDB004 Introduction to Counseling && SPEDB010 Social Work
Odbornou praxi a supervizi II. je vhodné absolvovat poté, co studenti absolvují základní odborné předměty a Odborná praxe a supervize I. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-SOPP_)
- Course objectives
- Cílem praxe je (1) vytvořit studentům příležitost k aplikaci vědomostí a dovedností (teoretické poznatky, metody, postupy a etické standardy) získaných akademickým studiem v reálném pracovním prostředí, (2) podpořit další rozvoj odborné způsobilosti a kompetencí pro práci v různých typech institucí a organizací získaných v rámci předmětu Odborná praxe I., (3) zprostředkovat studentům zkušenost s praktickým výkonem profese a podnítit snahu studentů o reflexi této zkušenosti,(4) podpořit profesní identifikaci studentů a kariérový rozvoj ve smyslu konkretizace jejich uplatnění na trhu práce. (5) Dílčím cílem je vést studenty k reflexi pracovních zkušeností, sebereflexi a praktické seznámení se supervizí.
Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření. Může jít o školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení apod. Zařízení by se nemělo shodovat se zařízením, na kterém student vykonal Odbornou praxi a supervizi I. - Learning outcomes
- Odbornou praxí studentům vytváříme prostor, aby:
- poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení,
- znali náplň a atributy práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga),
- se dokázali zapojit do vedení výchovných, vzdělávacích, preventivních, socializačních aktivit,
- na základě vlastní zkušenosti byli schopni reflektovat specifika cílových skupin klientů vybrané organizace,
- dokázali identifikovat etická dilemata vybraného typu pracovníků (sociálního pracovníka, poradce, vychovatele, pedagoga volného času);
- zhodnotili přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhli plán svého dalšího profesního rozvoje. - Syllabus
- 1. Student kontaktuje instituci podle svého zaměření/volby a zprostředkuje podpis smlouvy o výkonu praxe mezi ÚPV FF MU a vybraným zařízením.
- 2. Seznámení se s úkoly k praxi (legislativní podmínky fungování zařízení/poskytovaných služeb, dokumentace zařízení i dokumentace přímé práce s klienty, příprava na vlastní aktivitu s klienty (vedení aktivity), vedení či organizace aktivity/práce s klienty, etická dilemata v pedagogické/sociální/poradenské práci (rozbor případu). Podrobná zadání jednotlivých úkolů jsou zveřejňována v elektronické studijní podpoře kurzu (ELF).
- 3. Stáž ve vybraném zařízení. Student v průběhu stáže plní jednotlivé úkoly (viz bod 2) a podle zpětné vazby od vedoucího praxe z vybraného zařízení rozšiřuje své znalosti a rozvíjí své dovednosti.
- 4. Absolvování supervizní skupiny a závěrečná reflexe praxe (na základě portfolií studentů a vypracovaných úkolů s vyučujícími z ÚPV FF MU případně i s některými zástupci vedoucích praxe ze zařízení).
- Literature
- required literature
- Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Edited by Zuzana Havrdová. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 9788087398142. info
- MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale--" : dilemata práce s klienty v organizacích. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 8090307019. info
- recommended literature
- DELFOS, Martine. Pověz mi... : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Translated by Ruben Pellar. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 198 stran. ISBN 9788026213277. info
- WEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 349 stran. ISBN 9788073678456. info
- KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ and Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 9788024738437. info
- Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
- Competence in social work practice : a practical guide for students and professionals. Edited by Kieran O’Hagan. 2nd ed. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 256 s. ISBN 9781843104858. info
- KOTTLER, Jeffrey A. and Ellen KOTTLER. Counseling skills for teachers. 2nd ed. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, xiii, 139. ISBN 9781412949224. info
- KOTTLER, Jeffrey A. and Jon CARLSON. Nezdařená terapie : nejhorší chyby z praxe předních současných psychoterapeutů. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 214 s. ISBN 8073670887. info
- DOEL, Mark and Steven SHARDLOW. Modern social work practice : teaching and learning in practice settings. 3rd ed. Burlington, Vt.: Ashgate, 2005, xxvi, 302. ISBN 075464121X. URL info
- KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
- VYSKOČILOVÁ, Eva and Soňa HERMOCHOVÁ. Cvičení z pedagogické praxe. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 101 stran. ISBN 8070663875. info
- COULSHED, Veronica. Social work practice : an introduction. 2nd ed. Houndmills: Macmillan, 1991, x, 192 s. ISBN 0-333-55905-3. info
- Teaching methods
- internship, self-study, reflection of the internship
- Assessment methods
- assessment, analysis of the assigned tasks, group reflection of assigned tasks
- Language of instruction
- Czech
- Study support
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=510
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 100 hodin (z toho 80 hodin stáž v zařízení).
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2025/SPEDB014