MUII05 Museum Management II.

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Holman (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavel Holman
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Holman
Prerequisites (in Czech)
MUII04 Museum Management I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Syllabus (in Czech)
  • Muzejní zájmová sdružení a jejich fungování.
  • Řízení jednotlivých muzejních činností, collection management.
  • Kuminikace. Společenské chování a protokol.
  • Marketing. Základní pojmy, literatura, dějiny.
  • Marketingový mix. Analýza situace na trhu, cílová skupina, cenová politika, propagace, reklama, public relations.
  • Specifická situace muzeí, marketing v muzeu.
  • Fundraising, sponsoring.
Literature
  • The Management Needs of Museum Personnel. Amsterdam Reinward Academie
  • Statut ICOM a Stanovy AMG
  • Verhaar, Jan: Management and Organization. Amsterdam, Renwardt Academie
  • Fahy, Anne: Collections Management. London - New York, Routledge 1995, s. 304. ISBN 0-415-11283-4
  • Museums - management. Wien, MANZsche Verlags- und Universitätsbuchhandlund 1991. s. 248. ISBN 3-214-082191
  • FOPP, Michael A. Managing museums and galleries. London: Routledge, 1997, ix, 241 s. ISBN 0-415-09496-8. info
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • DOLANSKÝ, Václav, Vladimír MĚKOTA and Vladimír NĚMEC. Projektový management. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 372 s. ISBN 8071692875. info
  • BOWMAN, Cliff. Strategický management. Translated by Jiří Vejdělek. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 1996, 147 s. ISBN 8071692301. info
  • MAJARO, Simon. Základy marketingu. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Grada, 1996, 308 s. ISBN 8071692972. info
  • SCHULTZ, Don E. Moderní reklama : umění zaujmout. Translated by Robert Špaček. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 668 s. ISBN 8071690627. info
  • MCCARTHY, E. Jerome and William D. PERREAULT. Základy marketingu. Translated by Dana Bursíková. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 511 s. ISBN 80-85605-29-5. info
  • Museum management. Edited by Kevin Moore. London: Routledge, 1994, xi, 298. ISBN 0415112796. info
  • Management. Edited by Heinz Weihrich - Harold Koontz. [1. vyd.]. Praha: Victoria Publishing, 1993, 659 s. ISBN 80-85605-45-7. info
  • GRUBER, David. Jak si vychutnat zuřícího šéfa. Ostrava: Gruber-TDP, 1992. ISBN 80-900680-2-2. info
  • Museums 2000 : politics, people, professionals and profit. Edited by Patrick John Boylan. London: Museums Association in conjunction with Routledge, 1992, vii, 203 s. ISBN 0-415-05455-9. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáška; ústní zkouška - znalost a pochopení přednesené látky, četba zadané literatury, schopnost praktické aplikace teoretických vědomostí na modelových situacích
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2001.
  • Enrolment Statistics (Spring 2000, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/MUII05