PH2206 Methods of Aesthetic Research

Faculty of Arts
Spring 2000
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Mgr. David Filip, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Seminář se bude zabývat možnostmi vyvíjení a uplatňování jasných a přesných metodologických systémů na poli estetiky (tj. na poli nejasných a temných představ). V rámci semináře budou diskutovány zejména estetické, uměnovědné a deskriptivně-psychologické koncepce následujících myslitelů: Giorgia Vasariho, Johanna Joachima Winckelmanna, Bernarda Bolzana, Franze Brentana, Johna Ruskina, Aloise Riegela, Heinricha Wölfflina, Maxe Dvořáka, Wolfganga Köhlera, Wilhelma Worringera, Ludwiga Wittgensteina, Thomase Stearnse Eliota, Ericha Auerbacha, Ernsta Hanse Gombricha a dalších. Zkoumané metdologie budou ověřovány zejména na dílech malířských (manýrismus, impresionisté, moderna aj.) a literárních a dramatických (zejm. barok), i když referáty účastníků budou mít v zásadě neomezené pole aplikace. 1) Krása jako kánon? (Winckelmann) 2) Krása jako obecnina? (Bolzano) 3) Role deskriptivní psychologie v axiologických teoriích (Bolzano, Brentano & spol., Köhler, Worringer, Gombrich) 4) Koncepce vývoje umění (Vasari, Riegel, Wölfflin, Gombrich) 5) Symbolická mimese a "nevinné oko" (Ruskin, Worringer, Gombrich) 6) Umění a tradice (Vasari, Eliot, Gombrich) 7) Umění a nominalismus (das sichtbare Unding und die österreichische literarische Sprachlosigkeit) 8) Literární a obecně expresivní mimesis (Auerbach, Worringer, Gombrich) 9) Jazyk a umění, jazyk umění jako znakový systém; (Riegel, Gombrich, Eliot). 10) Koncept uměleckého díla a hranice umění (Belting, Duchamp, Chalupecký) 11) Úvahy o ontologickém statutu různých druhů um. děl (Lessing, Bolzano) 12) Umělec, teoretik umění a "duch doby" (Worringer, Chalupecký, Hoffmann) 13) Umění a mýtus, mýtus a příběh, transformace mýtu, smysl mýtu 14) Sebereflexe umění
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2000/PH2206