PSB_82 Specifické poruchy učení, diagnostika a náprava

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_29 Neurovědy && PSB_05 Některé příčiny škol.neprosp. && PSA_SZ Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit posluchače s problematikou poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie). Každé z poruch se budeme věnovat z pohledu dignostiky a možností nápravy, probírána budou rovněž témata spolupráce školy a rodiny v souvislosti s výskytem poruch učení
Osnova
  • Témata: 1. Úvod, seznámení s obsahem semináře, se závažností problematiky SPU 2. Specifické poruchy učení: definice, vymezení pojmů, etiologie, výskyt poruch v populaci 3. Dyslexie - charakteristika poruchy - normální postup osvojování čtení a zvláštnosti u dítěte s dyslexií - některé používané diagnostické metody a práce s nimi (např. reverzní test Edíeldové, Gestalt test Benderové; Matějčkův test obkreslování, zkouška čtení Matějčka a kol., Diagnostika specií. poruch učení J. Nováka) - metody nápravy 4. Dysgrafie - charakteristika poruchy - diagnostika, ukázky písma - metody nápravy (rozvíjení jemné a hrubé motoriky, držení psacího náčiní, uvolňovací cviky, průpravné cviky pro písmena) - zásady pro práci s dysgrafikem, přístup rodiny a školy - kazuistiky 5. Dysortografie - charateristika poruchy - diagnostika: některé používané metodu a práce s nimi (např: zkoušky sluchové analýzy a syntézy, sluchové diferenciace, rytmu, diagnostické diktáty, přepisy, rozbor školních a domácích písemných prací - vzájemný vztah motorické a pravopisné stránky psaní - nápravné metody a jejich použití - kazuistiky 6. Dyskalkulie - charakteristika poruchy - vývoj matem. schopností u dětí - diagnostika: některé používané metody a práce s nimi (např. Rey -Osrerreithova figura, číselný trojúhelník, Koščova Kalkulie III, Novákův soubor Vyšetření matem. schopností u dětí - nápravné metody: kazuistiky 7. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení na školách, výchovné přístupy, prognóza. 8. Diskuze k problematice.
Literatura
  • Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. SPN, Praha, 1985
  • Novák, J., Kumorovitzová, M.: Nauč mě počítat. Augusta, Litomyšl, 1994
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
Informace učitele
Rozšiřuje informace ze semináře "Některé příčiny školního neprospěchu". Seminář se koná v prostorách PPP Brno, Zachova 1 - v letním semestru; pokud možno v prvních vyučovacích hodinách. Vzhledem k charakteru semináře (demonstrace diagnostických a nápravných metod) a k prostorovým možnostem je počet účastníků omezen na 16.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.