PG41B77 Teacher education

Faculty of Arts
Spring 2002
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/35
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The contemporary problems of the teachers training in the Czech Republic are the theme of this seminar. The attention is paid above all to the training of the intending high school teachers. Within the seminar are compared various systems of the training of the prospective pedagogues as they are realised at the individual universities. Further are analysed documents connected with the current area (laws, curricular documents, research reports) as well as relevant literature.
Literature
  • Další vzdělávání učitelů. Praha: Prometheus. info
  • In-service training of teachers in the European union and the EFTA/EEA countries (Orig.) : Další vzdělávání učitelů v Evropské unii a v zemích ESVO/EHP. info
  • POL, Milan. Další vzdělávání učitelů, kariérní růst a rozvoj škol: (In-service teacher education and training, career growth, and school development:). In Škola v kontexte celoživotného učenia. Zborník z kolokvia. Prešov: Metodické centrum, 2000, p. 14-18. info
  • Žijeme v Evropě : manuál pro vzdělávání učitelů. [Praha]: Birks Sinclair and Associates, 1999, 139 s. info
  • ŠTĚPÁNOVÁ, Gabriela. Informační technologie ve vzdělávání učitelů (Computers in the education of teachers). In Sborník z mezinárodní konference "Učitel a jeho univerzitní vzdělávání na přelomu tisíciletí". Praha: UK, 1998, p. 825-828. ISBN 80-7290-036-6. info
  • HRBÁČEK, Jiří, Helena ZLÁMALOVÁ, Jan ČIPERA, Jana KHONOVÁ, Jiří PATOČKA, Bedřích ZAPLETAL and Ivana SLÁDKOVÁ. Koncepce dalšího vzdělávání učitelů s využitím distanční vzdělávací technologie (Coception of teachers pregraduate study with using of distance education technologie). MŠMT, 1998. Výsledky výzkumu - Koncepce dalšího vzdělávání učitelů s využitím distanční vzdělávací technologie info
  • Další vzdělávání učitelů v Evropské unii a v zemích ESVO/EHP. Translated by Karel Rýdl. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, Divize analýz a informací, DIS-Eurydice Unit, 1997, 189 stran. ISBN 8021102527. info
  • SPILKOVÁ, Vladimíra. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 121 s. ISBN 80-86039-41-2. info
  • JANÁS, Josef. Rozvoj PdF MU v oblasti distančního vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů na základní škole (The expansion of the ped.fac.MU in the area of distance education of teachers of science at basic schools). In Gradace profesní dráhy učitele přírodovědných předmětů. Brno: Paido, 1996, p. 7-11. ISBN 80-85931-21-4. info
  • ŠVEC, Vlastimil. K novému pojetí vzdělávání učitelů vysokých škol. (On a new concept of university teachers education). Alma mater : revue pro vysoké školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1994, vol. 1994, No 1, p. 9-14. ISSN 1210-0544. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Ke vztahu pedagogické teorie a praxe v přípravě a dalším vzdělávání učitelů. (On the relation between pedagogic theory and practice in preparation and further education of teachers). Speciální pedagogika : časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1994, vol. 1994, 12/13, p. 26-32. ISSN 0862-1632. info
  • KOVÁŘÍČEK, Václav. Cesty učitelského vzdělávání : příspěvek k analýze snah učitelstva o vyšší vzdělání učitelů základních škol v českých zemích. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2000, Spring 2001, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2002/PG41B77