FF:PSB_39 Psychol. in the school pract. - Course Information
PSB_39 Psychology in the school practise
Faculty of ArtsSpring 2002
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová - Prerequisites (in Czech)
- PSA_0SZ Bachelor Degree Examination
absolvování 1. cyklu studia - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (2)
- Course objectives
- Psychology in the school practice: This course further develops knowledge obained through the introductory educational psychology course and includes some additional special topics. Issues, discussed a derived from educational practice, are focused upon.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Metody učení. 2. Psychologické aspekty programovaného učení. 3. Odměny a tresty a jejich užití ve škole. 4. Úzkost, strach ve škole. 5. Nuda ve škole. 6. Humor ve školní třídě - žákovský a učitelský. 7. Tvořivost ve výchovně vzdělávacím procesu. 8. Žák a jeho temperament. 9. Výchovné problémy s dětmi a mládeží, poruchy chování (disociální, asociální a antisociální). Možnosti ovlivnění chování žáka, převýchova. 10. Úloha pohlaví učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu. 11. Asertivita ve škole.
- Literature
- Zelina, M. , Zelinová, M.: Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava 1990.
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.
- LOKŠA, Jozef and Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- MAREŠ, Jiří and Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Asertivita v rodině a ve škole, aneb, Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Edited by Alena Vališová. 2. vyd. Jinočany: H & H, 1994, 152 s. ISBN 80-85787-29-6. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Umění lehce se učit :nové metody, které vám ulehčí učení. Edited by Kurt Tepperwein, Translated by Blanka Kubisková. [1. vyd.]. Pelhřimov: STANOVUM, 1993, 157 s. ISBN 80-900784-4-3. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- HRABAL, Vladimír, František MAN and Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- přednáška a seminář, výstup: kolokvium (referát)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2002/PSB_39