FF:PB32PB36 Environmental education - Course Information
PB32PB36 Environmental education
Faculty of ArtsSpring 2003
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer), Mgr. Petra Rychecká (deputy)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme FF, M-PD) (2)
- Course objectives
- Subject "Environmental Education" offer to students basics knowledges about life conditions on Earth, about working of ecosystems, about influences of humanity and about main problems of ecologie. Part "Environmental Education" offer theorie about subject and methods and practical exercises, ecogames and excursion in CEV Lipka.
- Syllabus
- 1. Ecologie as science, methods, subject,etc. 2. Life conditions 3. Ecosystems 4. Human and his influences on Biospher 5. Main ecologics problems at present 6. Subject and methods of Environmental Education 7. Ecologie and Ethics 8. Global Education 9. Ecogames 10. Excursion at CEV Lipka
- Literature
- Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie pro základní a střední školy (Variant.) : Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. info
- HORKÁ, Hana. Koncepce globální výchovy jako východisko při utváření profesionálních kompetencí budoucích učitelů (The conception of global education as starting point by forming professional competence of future teachers.). In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava). Olomouc: UP v Olomouci, 1998, p. 98-102. ISBN 80-7067-871-2. info
- HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, p. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
- MÁCHAL, Aleš and Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 2. upravené a doplněné vy. Brno: Rezekvítek, 1997, 56 stran. info
- HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila and Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, p. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
- HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, p. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
- MÁCHAL, Aleš and Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
- MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
- HORKÁ, Hana and Květoslava SANTLEROVÁ. Motýlek : ekologická čítanka : pro děti od 7 do 11 let. Illustrated by Jana Potůčková. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy Jitka Spiesová, 1995, 50 s. info
- PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
- FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
- DOBRORUKOVÁ, Jana. Člověk a příroda : Ekologie v kostce. 1. vyd. Praha: Albatros, 1993, 32 s. ISBN 80-00-00242-6. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
- Ekologie :poznání v otázkách a odpovědích. 1. vyd. Praha: Velryba, 1993, 151 s. ISBN 80-901322-4-3. info
- Ekologie, demokracie, trh. Edited by Bedřich Moldan, Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Nakladatelství Informatorium, 1992, 119 s. ISBN 80-85368-19-6. info
- LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
- KORVASOVÁ, Hana and Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
- LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. Praha: Panorama, 1990, 99 s. ISBN 80-7038-212-0. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1 hod přednáška + 1 hod seminář Ukončeno zápočtovou prací.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PB32PB36