FF:PG51B90 Mental Hygiene - Course Information
PG51B90 Mental Hygiene
Faculty of ArtsSpring 2003
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Zdeněk Stránský (seminar tutor)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- The goal is to provide a knowledge of psychological stress in miscellaneous life's situations that decrease not only a people's performance but can threaten their health as well. Some psychodiagnostic recommendation will be presented, including relaxation-activation methods that can contribute in keeping or deepening of mental health.
- Syllabus (in Czech)
- P S Y C H O H Y G I E N A Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které nejen snižují je- jich výkonnost, ale ohrožují i jejich zdraví. Současně nabíd- nout některá psychodiagnostická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, které mohou přispět k udržení nebo pro- hloubení duševního zdraví. I. S T R E S A J E H O D Ů S L E D K Y l. STRES A STRESOGENNÍ FAKTORY: - náročné životní situace - podstata stresu - pestrost stresogenních faktorů 2. SYMPTOMATOLOGIE STRESU: - symptomy: somatické,nutkavé a zachvacující,nepřátel- skosti a podrážděnosti, deprese... - posttraumatické stresové poruchy - "syndrom vyhoření" /v rovině duševní,tělesné,sociální/ 3. INDIVIDUÁLNÍ PROJEVY STRESU: II. PŘEDPOKLADY A MOŽNOSTI ZVLÁDÁNÍ STRESOVÝCH SITUACÍ 4. STRUKTURA OSOBNOSTI - FAKTOR ODOLNOSTI: - typologické zvláštnosti v reakci a prožívání stresu - možnosti a meze restruktualizace osobnosti 5. VÝZNAM POZITIVNÍHO MYŠLENÍ: - myšlenkové a pocitové vzorce - síla pozitivního myšlení 6. SEBEPOZNÁNÍ - PŘEDPOKLAD SEBEZDOKONALENÍ - "jáství" pocit vlastní osobnosti - autodiagnostika osobnosti 7. PRACOVNÍ REŽIM - denní výkonnostní křivka - organizace pracovního dne 8. RELAXAČNĚ AKTIVAČNÍ METODY: - způsoby a prostředky psychického uvolnění - podstata a principy relaxačních metod 9. UKÁZKY A NÁCVIK RELAXAČNÍCH METOD: - krátkodobé /progresivní/ způsoby relaxace - autogenní trénink lO. VŠEOBECNÉ ZÁSADY DUŠEVNÍ HYGIENY: - optimální podmínky pro vyšší nervovou činnost - Pravidla života-Komenský, Rozenkreuzovo desatero...
- Literature
- Jak získávat přátele a působit na lidi. Edited by Dale Carnegie, Translated by Svatoslav Gosman. 9. vyd. Praha: TALPRESS, 1993, 262 s. ISBN 80-85609-12-6. info
- MÍČEK, Libor and Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 169 s. ISBN 8021005211. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Já a ty : pohled do "tajů" sociálně-psychologických studií dyadické interakce - co víme o setkání a o jednání člověka s člověkem. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1977, 234 s. URL info
- CHARVÁT, Josef. Život, adaptace a stress. Vyd. 2. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1970, 134 s. info
- SELYE, Hans. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966, 453 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- l hodina týdně semínář. Kurz je ukončen zápočtem.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PG51B90