PG51B94 Mediální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2003
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
absolvování předmětu Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Mediální výchova je kurzem, který se budet snažit studenty provést zejména oblastí, která bývá nazývána jako mediální studia. Nepůjde tedy o to učit se pracovat s médii, ale spíše o to naučit se analyzovat mediální obsahy, používané vyjadřovací prostředky a kriticky přemýšlet o tom, co a jak nám média zprostředkovávají. V tomto kontextu budeme mluvit i o tom, zda současné vzdělávací programy pro základní i střední školy obsahují prvky mediální výchovy v tomto pojetí, zda a jak mohou přispívat ke zvýšení mediální gramotnosti. V neposlední řadě budeme společně seminární cestou hledat možnosti, jak je možno ve školách mediální výchovu realizovat.
Literatura
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku :jak vést děti k rozumnému užívání médií. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 62 s. ISBN 80-7178-084-7. info
  • BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Illustrated by Kryštof Blažek. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 199 s. ISBN 80-85850-11-7. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Metody hodnocení
1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Kurz bude ukončen zápočtem. Jeho udělení je podmíněno prezentací vlastního výukového projektu (jednorázového), pravděpodobně ralizovaného a připraveného ve skupině.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.