PGSPS02 Introduction to special education

Faculty of Arts
Spring 2003
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje posluchače s postavením speciální pedagogiky v systému pedagogických věd a s vnitřním členěním oboru. Zabývá se paradigmaty, z nichž současná speciální pedagogika vychází. Současné pojetí speciální pedagogiky dává do souvislostí s historickým vývojem péče o lidi se zdravotním postižením na našem území i ve světě. Předmět seznamuje s novými trendy, které se v oboru speciální pedagogiky objevují. Podstatnou součástí předmětu je objasnění základní speciálně pedagogické terminologie a zorientování posluchače v systému speciální podpory v České republice.
Syllabus (in Czech)
  • Základní terminologie, definice postižení, příčiny postižení. Vývoj péče o postižené. Existence lidí s postižením v prehistorickém období. Význam archeologických nálezů pozůstatků lidí s postižením, pozůstatky na území Moravy a Čech. Postoj k lidem s postižením v období antiky. Právní normy dotýkající se života lidí s postižením z období antiky. Postoj k lidem s postižením ve středověku. Role ústavní péče ve vývoji péče o postižené. Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Metody ve speciální pedagogice. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Trendy speciálního vzdělávání.
Literature
  • Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti: místo postiženého ve společnosti u nás v epoše středověku (A handicapped man in the society. The place of a handicapped man in our country in the Middle Ages). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
  • MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
  • TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků (A handicapped man in the society. The search of the beginnings). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 120 s. ISBN 86039-30-7. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do speciální pedagogiky (The introduction to special education). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 23-32. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Nové trendy v péči o postižené u nás (New trends in special education in our country). In Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 1996, p. 12-23, 20 pp. 45. publikace. ISBN 80-85931-27-3. info
  • JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogické problémy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1991, 156 s. ISBN 8021002786. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 128 s. ISBN 80-210-0164-X. info
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 231 s. URL info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PGSPS02