FF:PGSPS02 Introduction to spec.educ. - Course Information
PGSPS02 Introduction to special education
Faculty of ArtsSpring 2003
- Extent and Intensity
- 0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FF, C-CV)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět seznamuje posluchače s postavením speciální pedagogiky v systému pedagogických věd a s vnitřním členěním oboru. Zabývá se paradigmaty, z nichž současná speciální pedagogika vychází. Současné pojetí speciální pedagogiky dává do souvislostí s historickým vývojem péče o lidi se zdravotním postižením na našem území i ve světě. Předmět seznamuje s novými trendy, které se v oboru speciální pedagogiky objevují. Podstatnou součástí předmětu je objasnění základní speciálně pedagogické terminologie a zorientování posluchače v systému speciální podpory v České republice.
- Syllabus (in Czech)
- Základní terminologie, definice postižení, příčiny postižení. Vývoj péče o postižené. Existence lidí s postižením v prehistorickém období. Význam archeologických nálezů pozůstatků lidí s postižením, pozůstatky na území Moravy a Čech. Postoj k lidem s postižením v období antiky. Právní normy dotýkající se života lidí s postižením z období antiky. Postoj k lidem s postižením ve středověku. Role ústavní péče ve vývoji péče o postižené. Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Metody ve speciální pedagogice. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Trendy speciálního vzdělávání.
- Literature
- Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
- TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
- TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti: místo postiženého ve společnosti u nás v epoše středověku (A handicapped man in the society. The place of a handicapped man in our country in the Middle Ages). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998, 85 s. ISBN 8085931605. info
- TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků (A handicapped man in the society. The search of the beginnings). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 120 s. ISBN 86039-30-7. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Uvedení do speciální pedagogiky (The introduction to special education). In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, p. 23-32. 81. publikace. ISBN 80-85931-65-6. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Nové trendy v péči o postižené u nás (New trends in special education in our country). In Sociálně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 1996, p. 12-23, 20 pp. 45. publikace. ISBN 80-85931-27-3. info
- JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogické problémy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1991, 156 s. ISBN 8021002786. info
- MONATOVÁ, Lili. Speciální pedagogika. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 128 s. ISBN 80-210-0164-X. info
- SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 231 s. URL info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PGSPS02