FF:PGSPS11 Psych.of peop. with spec.needs - Course Information
PGSPS11 Psychology of people with special needs
Faculty of ArtsSpring 2003
- Extent and Intensity
- 0/0. 1 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme FF, C-CV)
- Syllabus (in Czech)
- Pojem handicap. Původ pojmu; nejednoznačnost názvosloví; postižený a člověk s postižením. Šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění v psychologii postižených. Společnost a člověk s postižením (sociální prostředí člověka s postižením. Pojmy: norma, sociální reprezentace, postoj, stereotyp, konformita, ambivalence. Kulturní kontext přijetí nebo odmítnutí člověka s postižením. Faktory působící v utváření postoje k postiženým obecně. Překonávání stereotypů. Rodina a dítě s postižením. Narození postiženého dítěte: náročnost situace a zdroje stresu. Přijetí dítěte s postižením. Zdroje zvládání krize, přínos pro rodinu. Typologie rodin podle adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Utváření osobnosti člověka s postižením. Primárná a sekundární postižení. Společenský status a role postiženého člověka. Nároky na adaptaci a adaptační strategie. Utváření sebeobrazu člověka s postižením: idealizující a negativistický sebeobraz. Kompenzace v pojetí A. Adlera. Postřehy k integraci postižených. Potřeba -být jako druzí-. Úzkost. Důvěra a sebedůvěra.
- Literature
- KERROVÁ, Susan. Your child with special needs (Orig.). info
- Bútora, Martin. Překročit svůj stín. Translated by Lubor Pok. Vyd. 1. Praha : Avicenum, 1990. 234 s. ISBN 80-201-0086-5.
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 182 s. ISBN 80-7178-588-1. info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ and Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
- ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
- KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 165 s. ISBN 80-7178-147-9. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
- BLAŽEK, Bohuslav and Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených. Praha: Avicenum, 1988. info
- OLMROVÁ, Jiřina and Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a tělesně postižených dětí. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 102 s. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
- Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PGSPS11