PSB_02 Moral dilemmas

Faculty of Arts
Spring 2003
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Jana Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Mon 15:00–16:35 19
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář probíhá diskuzní formou, je určen studentům 1. cyklu psychologie i jiných oborů. Očekává se aktivní zapojení studentů, kteří diskutují o nejrůznějších morálních dilematech a o různých teoretických přístupech k problematice morálky a morálního jednání. Klíčové pojmy: Morálka, psychologie morálky, morální jednání, morální dilema, morální vývoj, morální usuzování, teoretické přístupy k morálce: kognitivně vývojové teorie (Piaget, Kohlberg, Gilliganová), psychoanalýza, teorie sociálního učení, nejnovější trendy v morální psychologii, ženská a mužská morálka, etika péče a etika spravedlnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Diskuzní témata: Hypotetická dilemata. Dilemata používaná v psychologických výzkumech (Heinzovo dilema). Prototypická morální dilemata. Dilemata z krásné literatury. Ženská a mužská morální dilemata (potrat, únos apod.). Aktuální společenská dilemata (euthanasie, rasismus apod.). Reálná životní dilemata. Zdůvodnění morálních dilemat. Teoretická témata: Piagetovo pojetí morálky. Kohlbergova stadiální teorie morálního usuzování. Teorie morálního vývoje podle Gilliganové. Etika spravedlnosti versus etika péče. Typy morálních dilemat. Ženská a mužská morálka/ morální dilema. Jiné teoretické přístupy k morálce (psychoanalýza, teorie sociálního učení). Morálka a náboženství.
Literature
  • Čermák, I. (1991). Dva psychologické přístupy k morálce. Československá psychologie, 35, 233-242.
  • Gilliganová, C. (2001). Jiným hlasem. Praha: Portál.
  • Heidbrink, H.(1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
  • Kohlberg, L. (1973). The Claim to Moral Adequacy of a Highest Stage of Moral Judgement. The Journal of Philosophy 70, 630-646.
  • Piaget, J. (1971). The Moral Judgment of the Child. London: Routledge & Kegan Paul Ltd.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 1999, Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2004.
  • Enrolment Statistics (Spring 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2003/PSB_02