FF:PB22JA33 Andragogy - Course Information
PB22JA33 Andragogy
Faculty of ArtsSpring 2005
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Thu 15:00–16:35 9
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-PD)
- Course objectives
- Students will achieve knowledge of basements of andragogy and of principles of human resource development from international, national, regional and organizational perspective. They will understand the relationship between education, literacy and competency in context of life and social roles.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Andragogika - základní teze oboru.
- 2. Celoživotní učení a vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.
- 3. Rozvoj lidských zdrojů v mezinárodní a české perspektivě. Výzkumy a analýzy.
- 4. Základní pojmy RLZ. Vzdělávání, výcvik a rozvoj lidí.
- 5. Organizační chování.Individuální rozvoj a organizační rozvoj.
- 6. Gramotnost, kompetence a jejich rozvoj.
- 7. Marketing a management ve vzdělávání dospělých. Vztah vzdělávání dospělých k personalistice.
- Literature
- Dokumenty, vize a strategie ošetřující téma lidských zdrojů na evropské, české a regionální úrovni budou zadávány v průběhu kurzu.
- RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu (Literacy: the old topic in a new perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 pp. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- Nezaměstnanost jako sociální problém. Edited by Petr Mareš. 3. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 172 s. ISBN 80-86429-08-3. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000, 107 s. ISBN 80-86432-00-9. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
- BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA and Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 111 s. info
- KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996, 191 s. ISBN 80-85850-15-X. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/~novotny/
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/PB22JA33