PSB_79 Ericksonovská a komunikační psychoterapie

Filozofická fakulta
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Juraj Barbarič (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (náhr. zkoušející), PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Aktivní účast studentů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty mj. zážitkovou formou se základy Ericksonovké a komunikační psychoterrapie. Seminář je veden interaktivně, po sekvencích výkladu či praktických "ukázek", značný prostor pro diskusi. Součástí základního kurzu je také "minimum" praktického nácviku. Seminář má "semi-standardní strukturu", na jeho definitivní podobě se podílí všichni účastníci.
Osnova
  • 1. Milton Hyland Erickson, 1901 - 1980. 2. Konflikt tradičního a Ericksonova pojetí hypnózy a člověka, jak v experimentu, tak v klinice. 3. Ericksonovo pojetí hypnózy jako základní východisko komunikační psychoterapie. 4. Ericksonovo pojetí člověka, jeho starostí a problémů a postojů k němu a k nim, v klinice nebo experimentu, jako nevyhnutelný předpoklad jeho úspěchů. 5. Ericksonova práce jako jedna ze základních inspirací Bateson-ova týmu MRI v Palo Alto (vedle teorie systémů, kybernetiky a vlastních experimentálních a klinických zkušeností). 6. Teoretizace Ericksonova ateoretického přístupu členy Bateson-ova týmu. 7. Rodinné, systémové a systemické linie komunikační psychoterapie. 8. Přínos radikálního konstruktivismu (epistemologie, filosofie a biologie poznávání, např. von Glasersfeld, von Foerster, Maturana, Varela) pro formování smysluplných terapeutických postojů, pohledů, kontextu práce a z toho vyplývajících technik. 9. Sociální konstrukcionismus (Gergen). 10. Steve de Shazer a Insoo Kim Berg jako další mimořádná psychoterapeutická inspirace, inspirovaná Ericksonem. 11. "hypnotická" linie komunikační psychoterapie - Jeffrey Zeig, Ernest Rossi, NLP (Richard Bandler a John Grinder) 12. Narativní terapie (White, Epston).
Literatura
  • Systemická terapie a poradenství. Edited by Arist von Schlippe - Jochen Schweitzer. 1. vyd. Brno: CESTA, 2001, 251 s., il. ISBN 80-7295-013-4. info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
  • WATZLAWICK, Paul. Jak skutečná je skutečnost? :mylné představy, klamání, porozumění. Translated by Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1998, 234 s. ISBN 80-86088-00-6. info
  • JONES, Elsa. Terapie rodinných systémů :vývoj v milánských systematických [i.e. systemických] terapiích. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1996, 207 s. ISBN 80-901773-6-0. info
  • LUDEWIG, Kurt. Systemická terapie :základy klinické teorie a praxe. Translated by Vratislav Strnad. 1. vyd. Praha: Institut pro systemickou zkušenost, 1994, 150 s. ISBN 80-901710-0-1. info
  • CHERTOK, Léon a Isabelle STENGERS. Hypnóza, narcistická rána. Hradec Králové: Konfrontace, 1993, 74 s. ISBN 809000279X. info
  • CHERTOK, Léon. Nepoznaná psychika : hypnóza mezi psychoanalýzou a biologií. Translated by František Hájek. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986, 283 s. URL info
Metody hodnocení
Základním požadavkem je minimálně 80% aktivní účast.
Informace učitele
Další relevantní prameny: http://www.lycaeum.org/drugs/other/brain http://www.univie.ac.at/cognition/constructivism/index.html http://www.univie.ac.at/cognition/constructivism/papers.html http://www.oikos.org/ http://www.swarthmore.edu/SocSci/kgergen1/index.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2000, podzim 2000, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007.