VH_613b Czech Musical Theatre II

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Vlasta Reittererová (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
each even Wednesday 11:40–13:15 48, each even Wednesday 15:00–16:35 49
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 14 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
1. Novodobý evropský národ a problém jeho kultury, národní prvky v hudbě. Vlastenectví, patriotismus, nacionalismus, šovinismus. Formování autonomních kultur, vliv idejí osvícenství. Předpoklady a cíle českého národního divadla. Básnictví a literatura, drama a zpěvohra. Jazykový utrakvismus a národní uvědomění. 2. Vlastenecká společnost a tanec. Česká beseda a stylizace polky jako typického elementu české hudby. Lokální kolorit. 3. Česká opera jako instituce. Družstvo pro postavení Národního divadla. Prozatímní divadlo. Staročeši a mladočeši. Národní divadlo, symbol, chlouba a závazek. František Pivoda, Jan Nepomuk Maýr, Adolf Čech, Mořic Anger, František Adolf Šubert aj. 4. Hudební divadlo v předsmetanovské generaci. Proměny druhu a žánru, vzory a možnosti. Vývoj libretistiky. Problém české deklamace. František Škroup, Johann Friedrich Kittl, Leopold Eugen Měchura aj. Zakladatelská role Bedřicha Smetany, vytváření srovnávacích kategorií. 5. Recepce díla Bedřicha Smetany doma a v cizině. Typologie námětů, charakterů a konstituování smetanovství. Problém wagnerianismu. Současníci, nástupci a pokračovatelé. Vilém Blodek, Karel Šebor, Karel Bendl, Josef Richard Rozkošný, Vojtěch Hřímalý, Zdeněk Fibich, Antonín Dvořák, Karel Kovařovic, Josef Bohuslav Foerster aj. 6. Mezi operou a dramatem. Fibichův scénický melodram. 7. Boje o Smetanu a boje o Dvořáka. Směřování české opery na přelomu 19. a 20. století. Problém komické opery. Hledání námětů a hudebního jazyka. Vítězslav Novák, Otakar Ostrčil, Otakar Zich. Od romantismu k realismu. Okrajové zjevy nebo nutné spojnice? Slohová pluralita a originalita v díle Leoše Janáčka. 8. Odtržení od výhonků romantismu. Jaroslav Křička, Bohuslav Martinů, Emil František Burian. 9. Nová spojení a nová odcizení: opera, opereta, revue, hudební film. Kultivace publika a zábava. Opera-balet. 10. Česká opera mezi dvěma válkami. Proměna role národní v roli obecně humanistickou. Leoš Janáček, Rudolf Karel, Otakar Jeremiáš, Pavel Haas, Alois Hába. 11. Opera po roce 1945. Ždanovovy teze a socialistický realismus. Zápas o nového hrdinu. Dobové diskuse. Ojedinělí: Luboš Fišer, Josef Berg aj. 12. Opera v rozhlase a v televizi. Český musical. Co je vlastně hudební divadlo a co je české hudební divadlo?
Syllabus (in Czech)
  • Předmětem cvičení budou projekce, přehrávky a rozbor vybraných děl (námět, struktura libreta, hudební dramaturgie, režie, přenesení z jeviště na plátno resp. obrazovku aj.)
Literature
  • Nejedlý, Zdeněk: Dvořákova Rusalka (recenze a následná polemika. Rozhledy 11 (1901)
  • Bibliografie k opernímu dílu A. Dvořáka viz in: Burghauser, Jarmil: Tématický katalog (1996)
  • Kolektiv autorů: Dějiny českého divadla III, 1848-1918. 1977
  • Nejedlý, Zdeněk: Karel Sabina. Prodaná nevěsta (kritické vydání libreta). 1908 (1930)
  • Šafránek, Miroslav: Divadlo Bohuslava Martinů. 1979
  • Hostinský, Otakar: Wagnerianismus a česká národní opera. Hudební listy 1 (1870)
  • Smaczny, Jan: Daily Repertoire of the Provisional Theatre Opera in Prague. Chronological List. Miscellana musicologica 34, 1994, s. 9-13
  • Hostinský, Otakar: Umění a národnost. Dalibor 7 (1869)
  • Krásnohorská, Eliška: Bedřich Smetana. Nástin života i působení jeho uměleckého. 1885 (1924)
  • Helfert, Vladimír: O Smetanovi. Soubor statí a článků. 1950
  • Krásnohorská, Eliška: O české deklamaci hudební. Hudební listy 2 (1871)
  • Pražák, Přemysl: K libretu Prodané nevěsty. Divadlo 7 (1956). s. 989-994
  • Pivoda, František: O hudbě Wagnerově. 1881
  • Očadlík, Mirko (vyd). : Eliška Krásnohorská - Bedřich Smetana. Vzájemná korespondence. 1940
  • Nejedlý, Zdeněk: Opera Národního divadla do roku 1900. Dějiny Národního divadla 2. 1935
  • Daněk, Petr - Vyšohlídová, Jana: Dokumenty k operní soutěži o cenu hraběte Harracha. Miscellanea musicologica 30. 1983, s. 147-176
  • Dahlhaus, Carl: Die Idee des Nationalismus in der Musik. In: Zwischen Romantik und Moderne. 1974
  • Čech, Adolf: Z mých divadelních pamětí. 1903
  • Jiránek, Jaroslav: Smetanova operní tvorba I a II. 1984
  • Nejedlý, Zdeněk: Smetana a kulturní politika F. L. Riegra. 1915
  • Jiránek, Jaroslav: Vztah hudby a slova v tvorbě Bedřicha Smetany. 1976
  • Trojan, jan: Stručné dějiny opery z dramaturgického hlediska I. 1985
  • Vojtěch, Ivan: Dramaturgie Prodané nevěsty. Rozpravy (1994)
  • Helfert, Vladimír: Smetanismus a wagnerianismus. 1911
  • Bartoš, František: Ke genesi Smetanovy Prodané nevěsty. In: Musikologie 4, 1955, s.7-31
  • Hostinský, Otakar: O české deklamaci hudební. Dalibor 4 (1882), také Rozpravy hudební 1886
  • Stich, Alexander: Programm und Sprachideal von Karel Sabina. Bedřich Smetana 1824-1884. Report of the International Musicological Conference Praha 1994. 1995, s. 192-199
  • Stich, Alexander: Kvapilova Rusalka jako jazykový, slohový a literární fenomén. Estatika 29 (1992), č. 3
  • Smetana, Bedřich: Články a referáty. 1920
  • Machač, Josef: Bedřich Smetana a cizina. 1910
  • Šubert, František Adolf: Moje vzpomínky. 1902
  • Šubert, František Adolf: Dějiny Národního divadla. 1908
  • Foerster, Josef Bohuslav: O Bedřichu Smetanovi. Referáty v Národních listech 1884-1893. 1929
  • Jarka, Václav Hanno: Kritické dílo Bedřicha Smetany 1858-1865. 1948
  • Nejedlý, Zdeněk: Česká moderní opera po Smetanovi. 1911
  • REITTEREROVÁ, Vlasta and Hubert REITTERER. Vier dutzend rothe Strümpfe... Zur Rezeptionsgeschichte der Verkauften Braut von Bedrich Smetana in Wien am Ende des 19. Jahrhhunderts (Four dozens of the red stockings. To the reception of Smetana s The Bardered Bride in Vienna in the 19th Century). 1st ed. Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften, 2004, 475 pp. Theatergeschichte Österreichs, Bd. III., Heft 4. ISBN 3-7001-3270-0. info
  • TUREČEK, Dalibor. Rozporuplná sounáležitost :německojazyčné kontexty obrozenského dramatu. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2001, 190 s. ISBN 80-7008-122-8. info
  • HRBATA, Zdeněk. Romantismus a Čechy : témata a symboly v literárních a kulturních souvislostech. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1999, 193 s. ISBN 8086022587. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Leoš Janáček a hudba 20. století. Paralely, sondy, dokumenty (Leoš Janáček and the 20th-century music. Parallels, sondes, documents). 1st ed. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 1998, 301 pp. ISBN 80-210-1917-4. info
  • OTTLOVÁ, Marta and Milan POSPÍŠIL. Bedřich Smetana a jeho doba :vybrané studie. Praha: Lidové noviny, 1997, 144 s. ISBN 80-7106-256-1. info
  • MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
  • PEČMAN, Rudolf. Útok na Antonína Dvořáka (The Attack on Antonín Dvořák). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1993, 188 pp. ISBN 80-210-0425-8. info
  • Divadlo v Kotcích :nejstarší pražské městské divadlo, 1739-1783. Edited by František Černý. 1. vyd. [Praha]: Panorama, 1992, 478 s., xx. ISBN 80-7038-210-4. info
  • TYRRELL, John. Česká opera. Vyd. 1. Brno: Opus musicum, 1991, 401 s. ISBN 80-900314-1-2. info
  • ČERNÝ, Jaromír. Hudba v českých dějinách :od středověku do nové doby. Praha: Supraphon, 1989, 483 s., [1. ISBN 80-7058-163-8. info
  • Československá akademie věd (Praha). Dějiny české hudební kultury 1890-1945. D. 2, 1918-1945. 1. vyd. Praha: Academia, 1981, 538 s., [1. info
  • MIHULE, Jaroslav. Bohuslav Martinů. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966, 75 s. info
  • HORÁK, Vladimír. František Pivoda český pěvecký pedagog. 1964, 330 s. info
  • NEJEDLÝ, Zdeněk. Zpěvohry Smetanovy. 2., v SNPL 1. aut. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1954, 259 s. URL info
  • HELFERT, Vladimír. Tvůrčí rozvoj Bedřicha Smetany : preludium k životnímu dílu. Edited by Bohumír Štědroň. 2. vyd., 1. vyd. SNKLHU. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953, 150 s. URL info
  • BARTOŠ, Josef. Prozatímní divadlo a jeho opera. V Praze: Sbor pro zřízení druhého Národního divadla v Praze, 1938, 397 s. URL info
  • HELFERT, Vladimír. Pohled na Bedřicha Smetanu. Brno: Index, 1934, 32 s. info
  • ŠÍPEK, Karel. Vzpomínky na Prozatímní : osm kapitol z minulosti českého divadla. V Praze: F. Topič, 1918, 96 s. info
  • BRÁFOVÁ, Libuše. Rieger, Smetana, Dvořák. V Praze: [Libuše Bráfová], 1910. info
  • KREJČÍ, F. V. Bedřich Smetana. V Praze: Nákladem Josefa Pelcla, 1900, 206 s. URL info
  • KUFFNER, Josef. Scéna za scénou : volné listy z kroniky rozvoje našeho divadla : 1883-1898. V Praze: J. Otto, 1900. info
Assessment methods (in Czech)
Požadavky ke kolokviu: 80% účast (tj. ZS nejméně 4x, LS nejméně 4x). Písemná práce: Hodnocení stavu bádání na základě referátu o přidělené historické (monografické) studie. Na práci se hodnotí formální (záhlaví, celková úprava), jazyková (gramatická korektnost, stylistická úroveň) a obsahová úroveň.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/VH_613b